I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Gazdaság- és társadalomföldrajz
Azonosító
BMEGT42M522
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a társadalom- és gazdaságföldrajz alapjaival, feltárja a fő társadalmi és gazdasági jelenségek, folyamatok területi jellemzőit, ezek okait, és bemutassa az ezzel járó esetleges kihívások kezelésének lehetséges módszereit. A tantárgy célja, hogy (1) bemutassa a hallgatóknak a humángeográfia alapjait, rendszereit, a földrajzi gondolkodás logikáját, (2) átfogó tudást adjon a földrajzi területi egység (település, régió, ország), lépték, szint és a határok átfogó jellemzőiről, európai vonatkozásairól és a kapcsolódó közigazgatási földrajz jegyeiről, (3) bemutassa a társadalomföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, (4) ezen belül külön feltárja a népességföldrajz és a településföldrajz, benne a város- és a vidékföldrajz és kapcsolódó szakpolitikák aktuális jellemzőit, európai jegyeit, eseti magyarországi vonatkozásait, (5) bemutassa a gazdaságföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, eseti magyarországi vonatkozásait, (6) ezen belül bevezesse a fejlettség és a térszerkezet fogalmát, előbbi mérési, utóbbi ábrázolási formáit, valamint mindezek európai jellemzőit, valamint regionális politikai vonatkozásait, (7) ezen túl külön feltárja a primer, a szekunder és a tercier-kvanterner szektor földrajzának aktuális jellemzőit, európai jegyeit. A tantárgy tematikája a társadalom- és gazdaságföldrajz klasszikus felosztásán alapul, ezek mentén, átfogóan tárgyalják az előadások az egyes részterületeket, ezen belül a fő kihívásokat és lehetséges válaszokat, külön kitérve az európai vonatkozásokra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a humángeográfia helyét a társadalomtudományok viszonyrendszerében;
  2. a főbb részterületeit, azok fő kutatási kérdéseit, problémáit;
  3. a társadalom- és gazdaságföldrajz elméletének alapjait, gyakorlati alkalmazási lehetőségeit és korlátait;
  4. a főbb társadalom- és gazdaságföldrajzi jellemzőket, kiemelten európai dimenzióban;
  5. egyes kapcsolódó kutatási esettanulmányokat, szakpolitikai lépéseket.
Képesség
  1. A hallgató képessé válik egyes területi társadalmi, gazdasági problémák (kiváltó okok, folyamatok, megoldási lehetőségek) megértésére;
  2. a problémák mértékéről képet adni;
  3. az ismeretei alapján összekapcsolni térben a társadalmi, gazdasági jellemzőket.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott a társadalom- és gazdaságföldrajzzal kapcsolatos innovációk megismerésére és adaptálására;
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgatótársaival;
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan képes a problémák és kihívások eredetének, jellegének és lehetséges megoldásainak feltárására;
  2. a felelősségteljes megoldások javaslására;
  3. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Barta Györgyi (2002): A magyar ipar területi folyamatai 1945-2000. Dialog-Campus. Budapest.
  • Beluszky Pál (1999.): Magyarország településföldrajza. DialógCampus, Budapest-Pécs.
  • Czirfusz Márton (2014.): Gazdaságföldrajz – Jegyzet oktatóknak és hallgatóknak. Miskolci Egyetemi Kiadó. Miskolc.
  • Dövényi Zoltán (szerk., 2012.): A Kárpát-medence földrajza. Akadémiai Kiadó. Budapest.
  • Enyedi György- Horváth Gyula (szerk., 2002.): Magyar Tudománytár 2. kötet - Táj, település, régió MTA Társadalomkutató Központ – Kossuth Kiadó Budapest.
  • Gyuris Ferenc (2017): A kínai gazdasági csoda okai és korlátai. In: Földrajzi Közlemények 141. 3. 275-287.o.
  • Haggett, Peter (2006.): Geográfia – Globális szintézis; Typotex Kiadó. Budapest.
  • Kocsis Károly - Schweitzer Ferenc (szerk., 2011.): Magyarország térképekben. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet. Budapest.
  • Perczel György (szerk., 2003.) Magyarország gazdasági-társadalmi földrajza. (Tankönyv) ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.
  • Próbáld F.- Gábris Gy.- Szabó P. (szerk.) (2012): Európa regionális földrajza 1-2. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. ISBN: 9789634633198
  • Próbáld F.- Horváth G.- Szabó P. (szerk.) (2008): Ázsia regionális földrajza. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest ISBN: 9789632840215
  • Romsics Ignác (2003. vagy újabb kiadások): Magyarország története a XX. században. Osiris Kiadó. Budapest.
  • Tóth J. (szerk. 2002.): Általános társadalomföldrajz I. – Dialóg Campus Kiadó, Budapest–Pécs.
  • Golobics P. (2002). A világgazdaság kialakulásának folyamata és jelenlegi térszerkezete. In: Tóth J. (szerk.): Általános társadalomföldrajz I. Dialog-Campus Kiadó. Budapest-Pécs.
  • Vidéki Imre (szerk., 2008.): Fejezetek az ipar- és közlekedésföldrajzból (Jegyzet) ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.
  • Próbáld F. (szerk.) (2005): Amerika regionális földrajza. Trefort Kiadó ISBN: 9789634462972
  • Próbáld F. (szerk.) (2002): Afrika és a Közel-Kelet földrajza. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest ISBN: 9789634635888

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév közben elsajátított kompetenciák alapján összegző tanulmányi teljesítményértékeléssel (2 zárthelyi dolgozat) történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések alapján megajánlott jegy szerezhető, amennyiben a hallgató nem szerez/nem fogadja el a megajánlott jegyet, a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgát kell tennie. A megajánlott jegy kereteit az oktató határozza meg.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések alapján megajánlott jegy szerezhető, amelynek kereteit a kurzus oktatója ismerteti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: amennyiben a hallgató nem szerez megajánlott jegyet, illetve nem fogadja el azt, a vizsgaidőszak során írásbeli vizsgát kell tennie.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga (elfogadott megajánlott jegy hiányában): 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív órai részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
felkészülés vizsgára 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A földrajz és azon belül a társadalom- és gazdaságföldrajz fő fogalmai, elméleti összefüggései, felosztása, módszertana
2. A népességföldrajz alapjellemzői, fő szakterületei
3. A településföldrajz, a városföldrajz, az urbanizálódó világ
4. Szociálgeográfia, kulturális földrajz - alapvetések
5. A „régi” és „új” gazdaságföldrajz; globalizáció és gazdasági egyenlőtlenségek; gazdasági fejlettség
6. A természeti erőforrások és földrajzuk, területi egyenlőtlenségeik és megóvásuk;
7. A mezőgazdaság földrajza; a világnépesség élelmezése és problémái;
8. Az ipar szerepe, az iparföldrajz főbb szakterületei; egy kiemelt ipari ágazat átalakulása és térbelisége, mint esettanulmány,
9. A szolgáltatások, tercier szektor jelentősége általában és földrajzi megközelítései; kiemelt szolgáltatási ágazat földrajzi jellemzése
10. Regionális gazdaságföldrajz: centrumtérségek általános és földrajzi jellemzése, konkrét centrumtérség földrajzi jellemzése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ballabás Gábor PhD, geográfus ballabasg@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.