Versions
Department of Economics
Programme: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 5
Programme: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 5
Programme: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 5
Programme: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 5
Programme: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 5
Objectives
The main objective of the course is to familiarize students with the data mining and statistical theory and practice of econometric methods that make economic decisions. During the semester the main emphasis will be on the analysis and prediction of economic and social phenomena based on cross-sectional data and time series with appropriate applications in the field of micro- and macroeconomics. The subject primarily provides quantitative knowledge for the analysis and prediction of the studied phenomena.
Learning outcomes
Knowledge
- the main concepts of econometrics, and the logical structure of the main theoretical models,
- the solving methods and application possibilities of the main regression and time series data problems.
Ability
- identify problems that can be solved using learned regression and time series analysis models,
- perform basic calculations with the help of the built-in functions of some econometric software packages, and are able to interpret the obtained results,
- plan and organize independent learning.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to learn and adapt the methodology of information technology tools
- make decisions even in decision situations requiring a complex approach, with full consideration and consideration of the aspects.
Autonomy and responsibility
- carry out independently the consideration of economic problems that can be solved with the learned basic econometric tools and solves them on the basis of given resources,
- are open to accept reliable critical remarks,
- co-operates with practitioners in other fields in the performance of his / her professional duties,
- use a systems approach in thinking.
Methodology of teaching
Lectures, computational exercises and communication in written and oral form, use of ICT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Ramanathan, R.: Bevezetés az ökonometriába; PANEM, Budapest, 2003. (kijelölt fejezetek)
- Maddala, G.S.: Bevezetés az ökonometriába; Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004 (ajánlott)
- Az előadások és gyakorlatok alkalmazott ökonometriai (free) szoftvere:
- Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=136
- Ramanathan, R.: Introductory Econometrics with Applications, South-Western, 2002.
- Maddala, G.S.: Introduction to Econometrics, MacMillan, New York, 1992.
- The applied econometric software of the course is „Gretl for Windows”:http://gretl.sourceforge.net/
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítmény-értékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át. A félévközi teljesítmény alapján megajánlott vizsgajegy szerezhető az alábbi szabályok szerint: megajánlott vizsgajegyet csak az szerezhet, aki mindhárom félévközi teljesítményértékelésen egyenként legalább 55%-os eredményt ér el. 55-69% közt közepes, 70-84% esetén jó, 85%-nál jobb teljesítmény esetén jeles megajánlott jegy szerezhető. A megajánlott érdemjegy a hallgató általi elfogadással véglegessé válik. Amennyiben a hallgató nem él az évközi eredmények alapján megajánlott vizsgaérdemjegy elfogadásával vagy nem teljesíti a feltételeket, úgy a vizsgaidőszakban tett teljesítményértékelés (írásbeli és szóbeli vizsga) alapján szerezhet vizsgajegyet. A sikeres vizsgajegyhez a vizsgadolgozat minimum 40%-os teljesítése szükséges.
Performance evaluation methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy elő-adóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő egyenként 30 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. 2. Évközi eredmények beszámítása: Az évközi három összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú dolgozatok pontszámainak összege.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Proportion of examination elements in the rating
- írásbeli vizsga : 70
- évközi eredmények beszámítása (ellenőrző dolgozatok): 30
- :
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítményértékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át.
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 90 |
Very good | 85–90 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 55–69 |
Pass | 40–54 |
Fail | 40 |
Correction and retake
1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések nem pótolhatók vagy javíthatók a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat vonatkozó paragrafusának megfelelően. 2) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 25 |
vizsgafelkészülés | 35 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |