Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja, hogy megalapozza a tanárjelölt szakmai fejlődését. A gyakorlat során a hallgatók megismerkednek a pedagógusszereppel, mely megmutatja számukra, e szerepek összetettségét. A gyakorlat alapvető célja, hogy a jelöltek felkészüljenek a tanulók megismerésére, a tanórák tervezésére és a mentortanártól, illetve az egyetemi oktatójuktól kapott reflexiók mentén fejlődjenek. További cél annak támogatása, hogy a pedagógusokjelöltek a gyakorlat során a pedagógusközösségek tagjaivá váljanak, tapasztalják meg az iskolai életben való tudatos, aktív részvétel; továbbá, hogy megtanuljanak felelősséget vállalni saját munkájukért, szakmai fejlődésükért. Vagyis a gyakorlat során azon kompetenciáikat fejlesztik a hallgatók, amelyek a pedagógussá váláshoz elengedhetetlenek.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket..
- Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
- Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
- Az adott tantárgy szakmai ismerete.
Képesség
- Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
- Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
- Képes a problémák hatékony megoldására.
Attitűd
- Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
- Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.
Oktatásmódszertan
önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák
Tanulástámogató anyagok
- 1. Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
- 2. Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet,Gödöllő
- 3. Holik Ildikó – Sanda István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK
- 4. Thomas Gordon (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: • Szaktárgyi és nem szaktárgyi hospitálások teljesítése • A mentorral (partneriskolákban dolgozó oktató) és a gyakorlatot vezető egyetemi oktató konzulenssel való együttműködés- szemináriumok, illetve a mentorral folytatott megbeszélések során. • Szaktárgyi órák megtartása, az ehhez szükséges óratervek elkészítése. • Zárótanítás abszolválása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. A hospitálásokon való részvétel, a hospitálási naplók elkészítése.: 20
- 2. A szaktárgyi órák megtartása, és az ehhez kapcsolódó óratervek elkészítése.: 70
- 3. A gyakorlathoz kapcsolódó szemináriumokon való aktív részvétel: 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
egyetemi oktatóval folytatott konzultáció | 28 |
partneriskolában való gyakorlat | 24 |
mentorral folytatott konzultáció | 48 |
egyéb tevékenység | 80 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékozódás a gyakorlat céljairól, feladatairól, követelményeiről, beosztásáról |
2. | A szakképző intézmény megismerése. |
3. | Hospitálások (óralátogatások) szaktárgyi órán, és osztályfőnöki órán. |
4. | Óraelemzések, reflektív önértékelések készítése. |
5. | Szaktárgyi órákra való felkészülés (tanóratervek, tanulói segédanyagok, stb.), tanulást támogató eszközök készítése, IKT alkalmazások feltárása, szaktárgyi órák megtartása. |
6. | A tanórai tapasztalatok reflektív megbeszélése a mentorral, reflektív önértékelés. |
7. | Az adott gyakorlóhelyi szakképző intézmény szaktárgyi órán kívüli tevékenységeinek megismerése. Pl.: szakköri foglalkozás, tanulmányi versenyre való felkészítés, osztályfőnöki tevékenység, tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás, közösségi szolgálat, stb. |
8. | A szakképző intézmény, mint szervezet működésének megismerése. Pl.: az intézmény külső kapcsolatai (pl. pedagógiai szakszolgálat, szülői munkaközösség, potenciális munkaadók, duális szakképzés gyakorlóhelyei, stb.), tantestületi-, munkaközösségi értekezletek, az intézmény értékelési rendszere, stb. |
9. | Az egyéni szakmai fejlődés előmozdításáért végzendő tevékenység. |
10. | A tapasztalatok szakszerű dokumentálása |
11. | A félév zárás. A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. A félév feladatainak megbeszélése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bükki Eszter | adjunktus | bukki.eszer@gtk.bme.hu |
Dr. Szandi-Varga Péter | adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |
Dr. Berzsenyi Emese | adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin | adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.