I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÖSSZEFÜGGŐ, EGYÉNI ISKOLAI GYAKORLAT I.
Azonosító
BMEGT51M596
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
28
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjuntus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja, hogy megalapozza a tanárjelölt szakmai fejlődését. A gyakorlat során a hallgatók megismerkednek a pedagógusszereppel, mely megmutatja számukra, e szerepek összetettségét. A gyakorlat alapvető célja, hogy a jelöltek felkészüljenek a tanulók megismerésére, a tanórák tervezésére és a mentortanártól, illetve az egyetemi oktatójuktól kapott reflexiók mentén fejlődjenek. További cél annak támogatása, hogy a pedagógusokjelöltek a gyakorlat során a pedagógusközösségek tagjaivá váljanak, tapasztalják meg az iskolai életben való tudatos, aktív részvétel; továbbá, hogy megtanuljanak felelősséget vállalni saját munkájukért, szakmai fejlődésükért. Vagyis a gyakorlat során azon kompetenciáikat fejlesztik a hallgatók, amelyek a pedagógussá váláshoz elengedhetetlenek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket..
  2. Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
  3. Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
  4. Az adott tantárgy szakmai ismerete.
Képesség
  1. Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
  2. Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
  3. Képes a problémák hatékony megoldására.
Attitűd
  1. Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
  2. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  3. Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  2. Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
  3. Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.

Oktatásmódszertan

önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
  • 2. Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet,Gödöllő
  • 3. Holik Ildikó – Sanda István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK
  • 4. Thomas Gordon (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: • Szaktárgyi és nem szaktárgyi hospitálások teljesítése • A mentorral (partneriskolákban dolgozó oktató) és a gyakorlatot vezető egyetemi oktató konzulenssel való együttműködés- szemináriumok, illetve a mentorral folytatott megbeszélések során. • Szaktárgyi órák megtartása, az ehhez szükséges óratervek elkészítése. • Zárótanítás abszolválása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. A hospitálásokon való részvétel, a hospitálási naplók elkészítése.: 20
  • 2. A szaktárgyi órák megtartása, és az ehhez kapcsolódó óratervek elkészítése.: 70
  • 3. A gyakorlathoz kapcsolódó szemináriumokon való aktív részvétel: 10
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
egyetemi oktatóval folytatott konzultáció 28
partneriskolában való gyakorlat 24
mentorral folytatott konzultáció 48
egyéb tevékenység 80
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Tájékozódás a gyakorlat céljairól, feladatairól, követelményeiről, beosztásáról
2. A szakképző intézmény megismerése.
3. Hospitálások (óralátogatások) szaktárgyi órán, és osztályfőnöki órán.
4. Óraelemzések, reflektív önértékelések készítése.
5. Szaktárgyi órákra való felkészülés (tanóratervek, tanulói segédanyagok, stb.), tanulást támogató eszközök készítése, IKT alkalmazások feltárása, szaktárgyi órák megtartása.
6. A tanórai tapasztalatok reflektív megbeszélése a mentorral, reflektív önértékelés.
7. Az adott gyakorlóhelyi szakképző intézmény szaktárgyi órán kívüli tevékenységeinek megismerése. Pl.: szakköri foglalkozás, tanulmányi versenyre való felkészítés, osztályfőnöki tevékenység, tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás, közösségi szolgálat, stb.
8. A szakképző intézmény, mint szervezet működésének megismerése. Pl.: az intézmény külső kapcsolatai (pl. pedagógiai szakszolgálat, szülői munkaközösség, potenciális munkaadók, duális szakképzés gyakorlóhelyei, stb.), tantestületi-, munkaközösségi értekezletek, az intézmény értékelési rendszere, stb.
9. Az egyéni szakmai fejlődés előmozdításáért végzendő tevékenység.
10. A tapasztalatok szakszerű dokumentálása
11. A félév zárás. A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. A félév feladatainak megbeszélése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bükki Eszter adjunktus bukki.eszer@gtk.bme.hu
Dr. Szandi-Varga Péter adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.