I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZÖSSÉGI PEDAGÓGIAI ÉS TANÍTÁSI GYAKORLAT
Azonosító
BMEGT51M109
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
2
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A kurzus gyakorlatai egyrészt a 2013-as 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet előírásait valósítják meg, mely előírja a tanári képzésben résztvevők számára a közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítését. A képzéssel párhuzamos közösségi pedagógiai gyakorlat szünidőben vagy szorgalmi idő alatt is teljesíthető közösségi szolgálat, mely egy adott tanulói korosztály tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének (táboroztatás, szakkörök, érdeklődési körök stb.) szervezési, vezetési, programkészítési, közösségépítési területein nyújt tapasztalatokat. Másrészt célja a szakképző iskolákban folyó osztályfőnöki munka megismertetése. Hogyan lehet a mindennapi gyakorlatban megvalósítani a tanulóközösségek fejlesztését? Minként valósítható meg a tanulók egyéni megismerése? Milyen lehetőségei vannak az osztályfőnöknek a tanulók személyiségfejlesztésére, az osztályban megjelenő konfliktusok kezelésére? Az osztályfőnöki munkára vonatkozó nevelési gyakorlatok színhelyei az egyetem partnerintézményei.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Egy szervezet munkájába történő segítő bekapcsolódás által ismereteket szerez a szervezet pedagógiai munkájáról.
  2. Ismereteket szerez a tanári szerepről.
  3. Ismeri a tapasztalati tanulás lényegét.
  4. Ismeri az osztályfőnök tudatosan tervezett és szervezett tevékenységét.
  5. Ismeri az osztályfőnöki munka szakképző intézményekben megvalósuló formáinak különböző lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes bekapcsolódni a pedagógiai munkába, s egy-egy részfolyamatot önállóan elvégezni.
  2. Képes reflektív módon megfigyeléseket végezni az előre megadott szempontok alapján.
  3. Képes a tapasztalatait saját pályaorientációja szempontjából elemezni.
  4. Képes annak belátására, hogy az osztályfőnök meghatározó személy a rábízott közösség életében, szemlélete, világlátása meghatározóan hat tanítványaira.
  5. Képes a felmerülő nevelési konfliktushelyzetek kezelésére.
Attitűd
  1. Segítő részvétellel kapcsolódik be a pedagógiai folyamatokba.
  2. Együttműködik a nevelőkkel, a tanulókkal és társaival egyaránt.
  3. Problémamegoldó hozzáállással közelít a felmerülő konfliktusok, megoldást kívánó pedagógiai szituációk esetén.
  4. Olyan értékrendet közvetít, amely a tanulók jellemfejlődését szolgálja.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi feladatait a pedagógiai részfolyamatokban.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. A választott tevékenység ösztönözze aktív társadalmi felelősségvállalásra.
  4. A nevelési szituációkban önálló döntéseket hoz.
  5. Felelősséget érez a rábízott tanulókért.

Oktatásmódszertan

előadás, kommunikáció írásban és szóban, önálló hallgatói feladatvégzés, csoportos konzultációk

Tanulástámogató anyagok

  • 1. 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet
  • 2. Gourneau, Bonnie(n/a): Five Attitudes of Effective Teachers: Implications for Teacher Training. In: http://usca.edu/essays/vol132005/g ourneau.pdf
  • 3. Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézikönyv (KJK Kerszöv, Budapest, 2001.)
  • 4. dr. Küronya Pálné: Osztályfőnöki kézikönyv 9-12. osztály, OFI, https://osztalyfonok.lutheran.hu/szakmai_anyagok/ofi_kezikonyv.pdf
  • 5. Czető Krisztina-dr.Mészáros György (2015): Közösségi pedagógiai gyakorlat TANULÁSTÁMOGATÓ HALLGATÓI SEGÉDLET, ELTE PPK, http://tkk.elte.hu/wp-content/uploads/2017/03/Hallgat%C3%B3i-seg%C3%A9dlet_K%C3%B6zgyak.pdf
  • 6. Czető Krisztina és Mészáros György (2014a): Közösségi gyakorlat folyó gyakorlat eredményeinek, problémáinak összegző feltárása. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
  • 7. Czető Krisztina és Mészáros György (2014b): A közösségi gyakorlat helyszíneihez kapcsolódó komplex minőségbiztosítási rendszer. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2- 13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
  • 8. Czető Krisztina és Mészáros György (2014c): A közösségi gyakorlat rendszere: Országos módszertani ajánlás. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2- 13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
  • 9. Neveléstan – Osztályfőnöki órák tervezése, https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_nevelestan/tananyag/JEGYZET-24-4.2._Osztalyfonoki_orak_terve.scorml
  • 10. Szekszárdi Júlia (szerk.): Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek (OKI Kiadó-Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.) www.osztalyfonok.hu

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlatról készített portfólió értékelése által történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A portfólió a közösségi és a tanítási gyakorlatról készül, amely az alábbiakat tartalmazza: • fogadónyilatkozat (a hallgató szerzi be) • választott tevekénységi körök megnevezése, felsorolása • a fogadó intézmény kapcsolattartójának értékelése a hallgató gyakorlatáról. A portfólió a hallgató önreflexiója, melyet előre megadott és megbeszélt szempontok alapján készít el: • Mit éltem át? • Mit láttam? • Miben vettem részt? • Hogyan hatott rám? • Miként értékelem? • Milyen kérdéseket vetett fel a szituáció?

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Portfólió értékelése: 100
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A portfólió, illetve dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 6
gyakorlaton való részvétel 40
egyéb felkészülés 14
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a kurzus megvalósítása a következő módon történik: a) a közösségi pedagógiai gyakorlat, a hallgató egyéni szervezésével, a képzéssel párhuzamosan vagy szünidőben, b) a tanítási gyakorlat (osztályfőnöki óra hospitálás és óratartás), a partnerintézményekkel történt egyeztetés alapján, a szorgalmi időszakban kerül időzítésre. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A hallgatók felkészítése a közösségi pedagógiai és a tanítási gyakorlatra (osztályfőnöki óra). A gyakorlat helyszíneinek kijelölése. Időterv készítés.
2. Követelmények megbeszélése. A portfólió műfaji sajátosságai. A portfólió készítésének pedagógiai szempontjai.
3. A hallgatók gyakorlatvégzése.
4. A félév zárása. Tapasztalatok összegzése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.