Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A mentori tevékenységhez kapcsolódó óramegfigyelés és értékelés módszereinek áttekintése és alkalmazása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
Képesség
- mentortanár képes megtervezni, össze¬fogni, menedzselni a tanárjelöltek és gyakornokok tanórákhoz köthető tevékenységeit
- képes a hallgatók óráinak megfigyelésére és értékelésére, a hallgatók által látogatott órákról készített beszámolók és óraelemzések értékelésére, értelmezni és irányítani tudja a hallgatók önértékelését
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
- Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
- Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
- Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
- Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
- Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
- Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
- http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
- Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
- Tanulási menedzsment
- http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
felkészülés a teljesítményértékelésre | |
házi feladat elkészítése | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az óralátogatások szerepe és feladata: Az óralátogatások szerepe és feladata a pedagógiai szituáció, a pedagógiai környezet és a pedagógiai kultúra megismerésében és megértésében. A nem szakos és a szakos órák látogatásának célja. A hallgató óráinak értékelése. Gyakorlat, a hatékony órai munka jellemzőinek meghatározása, csoportmunka. ; Az önreflexió szerepe: A szakmai tudás, hozzáértés tökéletesítése tanulható, a reflektív gondolkodás fejleszthető. A reflektivitás spirális modellje (Korthagen). A reflektivitás feltét-elei. A reflexió korlátai. A reflektív tanár jellemzői. A reflektivitás fejlesztése az óraelemzések, érté-kelések segítségével. ; Gyakorlat: finn és ausztrál projektek áttekintése |
2. | A szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A didaktikai - módszertani elemzések feladata és lehetőségei. ; A tanulás tanítása. Ha csoportosítani szeretnénk a modern oktatás-módszertanokat, legalább négy tanuláselméleti kategóriát különböztethetnénk meg. A tanulást a viselkedésközpontú szemlélet kondicionálások sorozataként, a kognitívizmus modellalkotásként, a konstruktivizmus pedig alkotó folyamatként definiálja. A negyedik megközelítés a konnektivizmus, mely a tanulást hálózati tevékenységként értelmezi (Georg Siemens). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Molnár György | egyetemi docens | molnar.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt tanszék vezetője hagyja jóvá.