I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
DIGITAL PEDAGOGY
ID (subject code)
BMEGT51M103
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
2
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Benedek András DsC.
Position
professor emeritus
Contact details
benedek.andras@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The purpose of the course is for students to become familiar with the meaning, challenges, and basic methodological culture of digital pedagogy. They can learn about the opportunities, requirements, special competencies, and best-known theoretical and practical models of digital education and learning. During the practice-oriented sessions, they can get an insight into ICT-based educational methods that can be supported by modern technical and technological solutions, and into a modern way of thinking independent of devices. During the exercises, students solve project tasks in a cooperative manner, through which they learn how to solve many tasks, as well as modern Web 2.0 services, applications, and systems that support pedagogical work.

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás beleértve a felnőttképzést is legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
  2. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
  3. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
  4. Ismeri az eltérő módszertani megközelítéseket a technikailag determinált tanulási terekben.
  5. Ismeri a digitális tanulás és hálózatalapú közösség fejlesztési lehetőségeket.
  6. Ismeri a technológia centrikus tanulás modelljeit és azok korlátait
Skills
  1. Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint az elméleti követelményekkel való összehangolására.
  2. Képes szaktárgyi digitális tartalmak hatékony integrálására.
  3. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében.
  4. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
  5. Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait.
  6. Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók pályaorientációját, elhelyezkedési esélyeit.
  7. Képes értelmezni és tervezni a technika és technológia szerepét az oktatásban
  8. Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
  9. Képes a digitális eszközrendszer megismerésére és alkalmazására. 1
  10. Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, digitális jellegű segítő kommunikációra.
Attitude
  1. Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  2. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  3. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  4. Nyitott és befogadó a digitális oktatási és tanulási gyakorlat új eredményei és kutatásai iránt
  5. Nyitott a korszerű IKT-alapú eszközök használatára és felhasználására a pedagógia munka során
  6. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  7. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek és eszközök alkalmazására.
  8. Befogadó a digitális tananyag tartalmak megújításában és megosztásában.
Independence and responsibility
  1. Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  2. Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait az információs társadalomban.
  3. Hitelesen képviseli a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a digitális világhoz.
  4. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködő, kooperatív technológiákat és módszetani megoldásokat alkalmaz.
  5. Hitelesen képviseli a digitalizáció, digitális pedagógia okozta új szemléletmódot, nyitottságot és a változásra való hajlandóságot.
  6. Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
  7. Elkötelezett a tanulást támogató digitális ellenőrzési-értékelési módszerek mellett.
  8. Elkötelezett a tanulók alapvető digitális készségeinek fejlesztésére, a jó gyakorlatot átadására

Teaching methodology

Written and oral communication required during the exercises, use of IT tools and techniques, tasks prepared independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Barabási-Albert László: Villanások. A jövő kiszámítható. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010.
  • Benedek András: Tanulás és tudás a digitális korban. In: Magyar Tudomány, 2007. 9. sz.
  • Benedek, András (szerk.): Mikrotartalmak alkalmazása - módszerek iskolai szemmel, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 8.sz. : 2019/2. pp. 1-72. , 72 p. (2019) http://www.ocd.bme.hu/wp-content/uploads/2019/09/8.fuzet_tervezet_KADA_vegleges2.pdf
  • Benedek, András: Tanterv - tananyagegység - mikro-tartalom online környezetben, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 7.sz. : 2019/1. pp. 5-31. Paper: 1 , 27 p. (2019) http://www.ocd.bme.hu/wp-content/uploads/2019/04/Tanterv-tananyagegység-mikro-tartalom-online-környezetben.pdf
  • Digitális Pedagógia 2.0. - (Szerk. Benedek András) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, 2013. pp. 85-133. ISBN: 978-963-279-807-3, https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/index.html
  • Hülber, László (szerk.): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország, Eszterházy Károly Egyetem (2017), 207 p.
  • Molnár, György (szerk.): Oktatás és technológia, Budapest, Magyarország : Typotex Kiadó (2014) , 592 p. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_Oktatas_es_technologia/adatok.html
  • Molnár György: Hozzájárulás a digitális pedagógia jelenéhez és jövőjéhez (eredmények és perspekvák) MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 4. sz.. : 2018/1 pp. 1-70. , 70 p. (2018)
  • Szűts Zoltán (2018): Online. Wolters Kluwer, Budapest

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Performance assessment methods

- Egyéni és Csoportmunka feladatokban való aktív részvétel. (25%) - A félév során az egyes digitális pedagógiai alkalmazások, módszerek fejlesztése vagy használata. (25%) - Az elméleti anyagból zárthelyi dolgozat a félév végén. (50%)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző ZH): 50
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 25
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 25
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 0-49

Retake and late completion

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó és korszerű digitális pedagógia gyakorlatok, módszerek bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 42
felkészülés a teljesítményértékelésre 10
házi feladat elkészítése 38
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Lecture topics
1. Teaching and learning in the information society. New didactic aspects
2. The advantages and dangers of using digital devices. Psychological and cognitive aspects
3. The role and importance of ability in education
4. The model of open curriculum development and open teaching methods
5. Opportunities, challenges and social effects of the digital transition
6. Pedagogical issues of mirrored classroom teaching
7. The role of electronic learning environments in the teaching-learning process
8. E-learning concepts, online learning (MOOC) definitions and models
9. Pedagogical and methodological issues of online learning
10. Educational methodology solutions based on AR and VR
11. Methodological possibilities of learning supported by mobile communication devices
12. Pedagogical possibilities of teaching digital citizenship
13. The role and impact of digital competence frameworks as EU expectations among teachers
14. The effect of experiential pedagogic methods on learning in the light of different generations

Additional lecturers

Name Position Contact details
Manojlovic Heléna egyetemi tanársegéd helenamanojlovic@edu.bme.hu

Approval and validity of subject requirements