Célkitűzések
A kurzus célja a résztvevők felkészítése a mérnöki munkából, a különböző mérnöki szerepekből adódó erkölcsi problémák, konfliktusok megértésére, valamint felelősségteljes és hatékony kezelésére. A tárgy • ismerteti az erkölcsi döntések szempontjait. • bemutatja a döntéseknél alkalmazható etikai elméleteket. • tárgyalja a racionális döntés módszereit. • tudatosítja a jó döntés és az etikus magatartás ellen ható pszichológiai tényezőket. • elemez a mérnöki munka során felmerülő néhány tipikus problémát és bemutatja azok lehetséges megoldását. A tárgy olyan gyakorlati tudást és szemléletváltozást ad, amely lehetővé teszi az erkölcsi, a műszaki és a gazdasági kérdések együttes kezelését. Ugyanis az erkölcsi megfontolások nem függetleníthetők a műszaki-gazdasági megfontolásoktól, és még kevésbé állíthatók szembe velük, hiszen ez utóbbiaknak általában vannak erkölcsi következményei is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb etikai kérdéseit, a szakterület kapcsolódását a rokon etikai kérdésekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület etikai összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri szakterületének sajátos etikai (ismeretszerzési és problémamegoldási) módszereit, az elvi kérdések gyakorlati vonatkozásainak kidolgozási módjait.
- Jól ismeri szakterülete etikai szókincsét, az írott és beszélt nyelvi kommunikáció sajátosságait: legfontosabb formáit, módszereit, és technikáit anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
- Birtokában van azon etikai ismeretek körének, amelyek szükségesek az adott és más képzési területen folyó doktori képzésbe való belépéshez.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző etikai elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai etikai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A szakterület etikai elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete etikai vonatkozásában.
- Szakterületének etikai résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket készít.
Attitűd
- Vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják.
- Hitelesen közvetíti szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreit.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Kezdeményező szerepet vállal szakmájának a közösség szolgálatába állítására.
- Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb erkölcsi problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
- Magáévá teszi azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll.
Önállóság és felelősség
- - Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- - Kialakított szakmai véleményét előre ismert döntési helyzetekben önállóan képviseli.
- - Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- - Új, komplex döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért.
Oktatásmódszertan
Előadás.
Tanulástámogató anyagok
- PPT-k a tárgy Moodle oldalán. / Slides availabe on Moodle.
- Arpaly, Nomy (2002). Unprincipled Virtue: An Inquiry Into Moral Agency – Chapter 3. Oxford University Press.
- Arpaly, Nomy & Schroeder, Timothy (2013). In Praise of Desire – Chapter 8-9. Oxford University Press.
- Audi, Robert, 2009, “Moral Virtue and Reasons for Action”, Philosophical Issues, 19: 1–20.
- Bratman, Michael.
- Bratman, Michael.
- Doris, J. (1998). Persons, situations, and virtue ethics. Nous 32, 504-530.
- Doris, J. (2002). Lack of character: Personality and moral behaviour – Chapter 2 and Chapter 3. Cambridge: Cambridge University Press.
- Levy, Neil (2011). Hard Luck: How Luck Undermines Free Will and Moral Responsibility – Chapter 8. Oxford University Press UK.
- Levy, Neil (2014). Consciousness and Moral Responsibility – Chapter 5-6. Oxford University Press.
- Merritt, M. (2000). Virtue ethics and situationist personality psychology. Ethical Theory and Moral Practice 3, 365-383.
- Miller, C. (2013). Moral character: An empirical theory – Chapter 1. Oxford: Oxford University Press.
- Miller, C. (2014). Character and Moral Psychology – Chapter 1-2. Oxford: Oxford University Press.
- Ridge, Michael.
- Upton, C. (2009). The structure of character. Journal of Ethics 13, 175-193.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: három évközi írásbeli teljesítménymérés és opcionális házi feladatok (esszé készítés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A szorgalmi időszakban 2 db (külön-külön legalább elégséges) zárthelyi. 2. Részteljesítmény-értékelés – (opcionális tantermi írásbeli feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg elkészített írásbeli feladat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- részteljesítmény értékelés (opcionális tantermi írásbeli feladat): 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 81-90 |
Jó | 71-80 |
Közepes | 61-70 |
Elégséges | 50 – 60 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSz. szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
tantermi írásbeli feladat elkészítése (opcionális) | 16 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.
A félévben sorra vett témák
Bevezetés Az előadás célja az etikai keretrendszerek és azok jelentőségének bemutatása a mérnöki hivatásban, továbbá az etikai és kritikus gondolkodásmód és annak mérnöki döntéshozatali folyamatokban való alkalmazásának alapvető megértésének megalapozása. Deontológia (kötelességetika) Az előadás célja a kötelességetika bemutatása, amely a morális kötelességek és szabályok betartásának fontosságára helyezi a hangsúlyt az etikus magatartás meghatározásában. Az óra feladata a kötelességek követésén alapuló etikai elméletek mérnöki gyakorlatokban való alkalmazásának vizsgálata. Kantiánus kötelességetika, Szerződéselmélet Az előadás célja a kanti etika és a szerződselmélet mint morális keretrendszerek vizsgálata. Az előbbi deontológiai rendszerben a racionalitás morális szabályok meghatározásában való szerepe, utóbbiban pedig a társadalmi szerződések alapelvei kerülnek a figyelem középpontjába. Szintén cél ezeknek az elméleteknek a mérnöki kontextusban való etikai döntéshozatalra gyakorolt hatásainak tárgyalása is. Konzekvencializmus, utilitarianista következményetika Az előadás célja a konsekvenzialista elméletek, különösen az utilitarizmus bemutatása, amely a cselekedetek moralitását azok kimenetele alapján értékeli. Ezeknek az etikai keretrendszereknek a mérnöki döntésekre és a társadalmi jólétre gyakorolt hatásának értékelése is az óra feladata. Erényetika, Arisztotelész erényetikája, Rawls – Az igazságosság elmélete Az előadás célja az erényetika, különös tekintettel Arisztotelész erényetikájára, valamint a rawls-i Az igazságosság elméletének bemutatása. Az etikus magatartás és az igazságosság, illetve méltányosság mérnöki gyakorlatokban való relevanciájának értékelése szintén az óra feladata. 1. Részteljesítmény-értékelés Az értékelés célja az előző előadásokban tárgyalt etikai elméletek és elvek megértésének, illetve az azok gyakorlatban való alkalmazására való képesség és kritikus gondolkodás ellenőrzése. A racionális döntéshozás folyamata Az előadás célja a racionális döntéshozatal módszertanának és kereteinek bemutatása. Az óra célja a logika és kritikus gondolkodás alkalmazása gyakorlati etikai kihívások kezelésében a mérnöki területről. Az egyén szintjén ható kognitív torzítások I. Az egyén szintjén ható kognitív torzítások II. Az előadások célja a kognitív torzítások egyéni ítéletalkotásra és döntéshozatalra gyakorolt hatásának vizsgálata. Az óra feladata a torzítások kapcsán való önreflektivitás erősítése, valamint ezek etikai döntéshozatalunkra való hatásának csökkentését lehetővé tevő stratégiák megismerése. Opcionális tantermi írásbeli feladat Ez a feladat lehetőséget biztosít egy adott etikai kérdés mélyreható vizsgálatára, amely lehetőleg (de nem feltétlenül) a mérnöki területhez kapcsolódik. A feladat megoldásához szükséges az etikai elméletek gyakorlati alkalmazása és valós helyzetek kritikai elemzése azért, hogy a foglalkozás produktumként megalapozott érvek és következtetések kerüljenek megfogalmazásra egy dokumentum formájában. Csoportokban ható kognitív torzítások Az előadások célja a kognitív torzítások csoportokhoz kapcsolódó ítéletalkotásra és döntéshozatalra gyakorolt hatásának vizsgálata. Az óra feladata a torzítások kapcsán való önreflektivitás erősítése, valamint ezek etikai döntéshozatalunkra való hatásának csökkentését lehetővé tevő stratégiák megismerése. Esettanulmányok az etikai kérdésekről a mérnöki gyakorlatban I. Esettanulmányok az etikai kérdésekről a mérnöki gyakorlatban II. Az előadások célja a mérnöktudományok történetéből származó esettanulmányok (többek között katasztrófák) vizsgálata az etikai elméletek gyakorlati mérnöki kontextusban való alkalmazásának és ezen helyzetek kritikus értékelésének céljából. Az óra célja összetett morális dilemmák elemzése és a mérnöki gyakorlatban való döntéshozatal kritikus aspektusainak megvilágítása példák segítségével. 2. Részteljesítmény-értékelés Az értékelés célja a megelőző előadásokban tárgyalt racionális döntéshozatali mechanizmusok és az azokat érintő kognitív torzítások megértésének, illetve az azokról való kritikus, szakmai szemszögből történő gondolkodásra való képesség ellenőrzése.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Sebestyén Marcell | tudományos segédmunkatárs | marcell.sebestyen@filozofia.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.