Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a résztvevők bevezetést kapjanak a menedzsment és a marketing területébe, értsék azok alapfogalmait, tájékozódjanak a két terület szervezeten belüli ötvözésének lehetőségeiről és ezek specifikumairól. Ezáltal cél, hogy a hallgatók jobban megértsék a menedzsment funkciók sajátosságait, a szervezetek jellemzőit és életciklusát, valamint a szervezet egészének kialakítási szabályait, az irányítási funkció sajátosságait. További cél hogy megértsék a marketingszakemberek rendelkezésére álló információk lényegét, útmutatást kapjanak a fogyasztókról és az üzleti piacról rendelkezésre álló adatok feldolgozásához, elemzéséhez. A hallgatók betekintést kapnak a piacszegmentálásba, a pozicionálásba és a piaci versenytársak elemzésébe is, melyeket ötvözve a menedzsment megfelelő eszközeivel képesek lesznek a vállalati marketingstratégia alapvető sajátosságait meghatározni. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment és marketing módszerekre és azoknak a szervezetben gyakorolt hatására, eredményességére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti a közöttük felmerülő összefüggéseket.
- áttekintéssel rendelkezik a szervezetek funkcionális egységeinek kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról különösen a marketing területén.
- magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment és a marketing különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- képes a menedzsment fejlődésével kialakult menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók és az ezekhez kapcsolható marketing koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, a menedzsment és a marketing kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- képes felismerni a marketing és a menedzsment területén végbemenő folyamatok közötti összefüggéseket, kiválasztani és megtervezni az egységesen alkalmazható módszertanokat.
- szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment és a marketing szakkifejezéseket, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- elfogadja, hogy a szervezeti sajátosságok történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- elfogadja a magyar és az európai menedzseri és marketing eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben mind a marketing mind a menedzsment területén.
- tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, tervezésére, szervezésére illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját.
- Önálló, konstruktív és asszertív a szervezeten belüli (különösen a marketing és menedzsment) és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, bemutatók.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tantárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show. (http://www.mvt.bme.hu/oktatas)
- Compulsory literature is the written material designed for the course, and the slideshows. (Http://www.mvt.bme.hu/oktatas)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 zárthelyi dolgozat (egyenként 50 pontos) szolgál. Mindegyik zh-n a Hallgatónak külön-külön kell teljesíteni a minimum követelményt, az 50%-ot! A félév során külön feladatok teljesítésével max. 10 extra pont szerezhető (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
- 2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 77–89 |
Közepes | 64–76 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) ZH-k pótlási/javítási lehetősége a TVSZ szerint. 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében mindkét zárthelyi pótlását/javítását tehetővé tesszük. 3) Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) Javítást a zh megírása előtt 3 nappal e-mailben jelezni kell az oktatónál! 4) Javításnak– az eredeti 2 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 5) A félévközijegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az előadásokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 108 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Menedzsment alapfogalmak, bevezetés |
2. | A Tervezési funkció sajátosságai |
3. | Szervezési alfunkciók |
4. | Szervezeti felépítés, életciklusmodellek |
5. | Irányítási funkció, döntéshozatali képesség I. |
6. | Irányítási funkció, döntéshozatali képesség II. |
7. | Marketing menedzsment bevezetés |
8. | Marketinginformációk elemzése |
9. | Fogyasztói piac és vásárlói magatartás |
10. | Üzleti piac és beszerzői magatartás |
11. | Marketingstratégia, versenytárs elemzés |
12. | Piacszegmentáció, célpiac, pozícionálás, 4 P |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bognár Ferenc | tudományos munkatárs, (research fellow) | bognar.ferenc@gtk.bme.hu |
Dr. Szalkai Zsuzsanna | egyetemi docens, (associate professor) | szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu |
Dóra Tímea Beatrice | egyetemi tanársegéd, (assistant lecturer) | dora.timea@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.