Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENEDZSMENT ÉS MARKETING
Azonosító
BMEGT20MN47
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a résztvevők bevezetést kapjanak a menedzsment és a marketing területébe, értsék azok alapfogalmait, tájékozódjanak a két terület szervezeten belüli ötvözésének lehetőségeiről és ezek specifikumairól. Ezáltal cél, hogy a hallgatók jobban megértsék a menedzsment funkciók sajátosságait, a szervezetek jellemzőit és életciklusát, valamint a szervezet egészének kialakítási szabályait, az irányítási funkció sajátosságait. További cél hogy megértsék a marketingszakemberek rendelkezésére álló információk lényegét, útmutatást kapjanak a fogyasztókról és az üzleti piacról rendelkezésre álló adatok feldolgozásához, elemzéséhez. A hallgatók betekintést kapnak a piacszegmentálásba, a pozicionálásba és a piaci versenytársak elemzésébe is, melyeket ötvözve a menedzsment megfelelő eszközeivel képesek lesznek a vállalati marketingstratégia alapvető sajátosságait meghatározni. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment és marketing módszerekre és azoknak a szervezetben gyakorolt hatására, eredményességére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti a közöttük felmerülő összefüggéseket.
  2. áttekintéssel rendelkezik a szervezetek funkcionális egységeinek kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról különösen a marketing területén.
  3. magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment és a marketing különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
  1. képes a menedzsment fejlődésével kialakult menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók és az ezekhez kapcsolható marketing koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, a menedzsment és a marketing kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. képes felismerni a marketing és a menedzsment területén végbemenő folyamatok közötti összefüggéseket, kiválasztani és megtervezni az egységesen alkalmazható módszertanokat.
  3. szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment és a marketing szakkifejezéseket, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. elfogadja, hogy a szervezeti sajátosságok történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. elfogadja a magyar és az európai menedzseri és marketing eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
  3. nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben mind a marketing mind a menedzsment területén.
  4. tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, tervezésére, szervezésére illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív a szervezeten belüli (különösen a marketing és menedzsment) és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, bemutatók.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom a tantárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show. (http://www.mvt.bme.hu/oktatas)
  • Compulsory literature is the written material designed for the course, and the slideshows. (Http://www.mvt.bme.hu/oktatas)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 zárthelyi dolgozat (egyenként 50 pontos) szolgál. Mindegyik zh-n a Hallgatónak külön-külön kell teljesíteni a minimum követelményt, az 50%-ot! A félév során külön feladatok teljesítésével max. 10 extra pont szerezhető (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • 2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94
77–89
Közepes 64–76
Elégséges 50–63
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) ZH-k pótlási/javítási lehetősége a TVSZ szerint. 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében mindkét zárthelyi pótlását/javítását tehetővé tesszük. 3) Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) Javítást a zh megírása előtt 3 nappal e-mailben jelezni kell az oktatónál! 4) Javításnak– az eredeti 2 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 5) A félévközijegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés az előadásokra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 108
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Menedzsment alapfogalmak, bevezetés
2. A Tervezési funkció sajátosságai
3. Szervezési alfunkciók
4. Szervezeti felépítés, életciklusmodellek
5. Irányítási funkció, döntéshozatali képesség I.
6. Irányítási funkció, döntéshozatali képesség II.
7. Marketing menedzsment bevezetés
8. Marketinginformációk elemzése
9. Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
10. Üzleti piac és beszerzői magatartás
11. Marketingstratégia, versenytárs elemzés
12. Piacszegmentáció, célpiac, pozícionálás, 4 P

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bognár Ferenc tudományos munkatárs, (research fellow) bognar.ferenc@gtk.bme.hu
Dr. Szalkai Zsuzsanna egyetemi docens, (associate professor) szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Dóra Tímea Beatrice egyetemi tanársegéd, (assistant lecturer) dora.timea@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.