Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOLGÁLTATÁSMARKETING
Azonosító
BMEGT20MN06
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szalkai Zsuzsanna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar és angol, HU - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a szolgáltatások piacának, és a szolgáltatásmarketing sajátosságainak bemutatása. Tárgyalásra kerülnek a marketingeszközök szolgáltatások területén való alkalmazásának specifikumai, a menedzselés technikái.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a gazdaságos üzemeltetés kialakításának és fejlesztésének feltételeit, módszereit.
  2. Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
  3. Ismeri a műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  4. Ismeri a termelő és szolgáltató vállalkozások alapításához és működésük menedzseléséhez, fejlesztéséhez szükséges elméletet és módszertant.
Képesség
  1. A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  2. Képes a termelő és szolgáltató folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempon-tokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületek képviselői közötti kommunikációra.
  3. Képes üzleti tervek készítésére és megvalósítására, műszaki, gazdasági döntéselőkészítési feladatok elvégzésére és döntéshozatalra, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
  4. Képes multidiszciplináris műszaki ismereteket igénylő feladatok összehangolására, megvalósításuk irányítására.
  5. Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
Attitűd
  1. Felvállalja a szakterületéhez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
  2. Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  3. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység, valamint alkalmas az egészségfejlesztésre is.
  4. Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  5. Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
  6. Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit.
Önállóság és felelősség
  1. Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
  2. Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket, munkatársait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
  3. Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénz-ügyi, jogi és társadalmi változásokat.

Oktatásmódszertan

Előadások, csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom a tantárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
  • A tantárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a prezentációk: https://edu.gtk.bme.hu, a tantárgy neve alatt letölthetőek.
  • Compulsory literature is a note taken for the subject, and presentations made during the lectures to be used for learning.
  • Notes and presentations related to the subject are available: https://edu.gtk.bme.hu under the subject name. Additional supplementary material used for case studies is provided by the lecturer online or printed.

Általános szabályok

A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 zárthelyi dolgozat (35 és 35 pontos) szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak. A fennmaradó 30 pontot további csoportos beadandó képezi.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 zárthelyi dolgozat szolgál 35-35 pont). A további számonkérés alapját egy csoportos feladat képezi, mely során a hallgatók egy szimulációs szoftver segítségével tehetik próbára a tantárgy során szerzett tudásukat. A munka során 30 pontot érhetnek el a csapatok, mely a következőképpen oszlik meg: • 20 pont a szimulációs játék során elért eredmény alapján és • 10 pont szerezhető az írott beadandó dolgozattal. A teljesítményértékelések pontszámához hozzáadódnak a kapcsolódó előadásokon aktív részvétellel szerezhető pluszpontok.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 35
  • összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 35
  • összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87–90
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) ZH-k pótlási/javítási lehetősége: 14. oktatási hét 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében mindkét zárthelyi pótlását/javítását lehetővé tesszük, de – a TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében – maximum egy zárthelyi pótolható. 3) Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) 4) Javításnak – az eredeti 2 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 5) A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
házi feladat elkészítése 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a szolgáltatásmarketingbe
2. A szolgáltatások minősége
3. Marketingstratégiák a szolgáltatóvállalatoknál
4. Fogyasztói magatartás vizsgálata és a vevőmegtartás
5. A szolgáltatástermék, az ár-, az értékesítési és a kommunikációs politika
6. Az emberi tényező, a tárgyi elemek és a szolgáltatási folyamat menedzselése
7. Szolgáltatások tervezése
8. A kétoldalú kockázat csökkentését elősegítő egyéb menedzsment módszerek
9. Szimulációs gyakorlat

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kovács Stefan egyetemi adjunktus kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Kelemen-Erdős Anikó egyetemi docens kelemen-erdos.aniko@gkt.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.