Verziók
Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalomrendszert,
- Ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
- részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet,
- ismeri a munkanélküliség fogalmát,
- ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
- tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
- ismeri a keynesi elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
- Képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
- alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezésére,
- képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
- képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorla-ti háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
- képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problémákhoz való viszonyulás során,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
- felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks, notes and downloadable materials
- 1. Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- 2. L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
- 3. Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
- 4. Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelésekből) 2 minimum 50%-os teljesítése. Megajánlott elégséges érdemjegyet kap az, akinek a két legjobb évközi írásbeli vizsgadolgozata egyenként minimum 60%-os.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírás: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei – elements of the exam: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, nem számít bele az érdemjegy kialakításába. 3. Aki jó (4) érdemjegyet ér el, az rontás lehetősége mellett szóbeli vizsgára jelentkezhet a jelesért (5).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének, nem számít bele az érdemjegy kialakításába.: 0
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100
- évközi eredmények beszámítása:
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 84–89,5 |
Jó | 73–83,5 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–64,5 |
Elégtelen | 0-50% |
Javítás és pótlás
Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 3-ból a 2 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra | 28 |
felkészülés a vizsgára | 34 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli telje-sítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesít-ménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése. Megajánlott elégséges érdemjegyet kap az, akinek a két legjobb évközi írásbeli vizsgadolgozata egyenként minimum 60%-s.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya |
2. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier) |
3. | Modern pénzrendszer kifejlődési útja: aranypénz, bankjegy, aranystandard, jegybank |
4. | Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés mechanizmusa, banki tranzakciók, rendszer működési törvényszerűségei (Rosier) |
5. | Példák: pénzteremtés |
6. | A modern hitelpénzrendszer megreformálására tett javaslatok: Chicago – terv (Kumhof), szabad pénz, bitcoin, központi bank által kibocsátott digitális készpénz |
7. | Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP) |
8. | Nemzeti számvitel struktúrája: példák |
9. | Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság |
10. | ÁKM: nominális és reálváltozók, példák |
11. | Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
12. | Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell |
13. | IS-LM modell |
14. | Összegzés, példák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens, associate professor | ligeti.zsombor@gtk. bme.hu |
Hevér Boglárka | egyetemi tanársegéd, assistant professor | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.