Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató
- ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
- ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
- részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
- ismeri a munkanélküliség fogalmát,
- ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
- tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
- ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
- A hallgató
- képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
- alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezésé-re,
- képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
- képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
- képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- A hallgató
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problémák-hoz való viszonyulás során,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredmé-nyei és megoldásai felé,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
- felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok - – Textbooks, notes and downloadable materials
- 1. Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- 2. Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
- 3. Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
- 4. L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése. Megajánlott elégséges érdemjegyet kap az, akinek a két legjobb évközi írásbeli vizsgadolgozata egyenként minimum 60%-s.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Detailed description of assesments during the semester: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) – assessment in exam session (exam) A vizsga elemei – elements of the exam: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, nem számít bele az érdemjegy kialakításába. 3. Aki jó (4) érdemjegyet ér el, az rontás lehetősége mellett szóbeli vizsgára jelentkezhet a jelesért (5).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 83,51-89,5% |
Jó | 72,51-83,5% |
Közepes | 64,51-72,5% |
Elégséges | 49,51-64,5% |
Elégtelen | -49,5% |
Javítás és pótlás
Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 3-ból a 2 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Jutta-tási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
Félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra | 44 |
Felkészülés a vizsgára | 50 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya |
2. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier) |
3. | Modern pénzrendszer kifejlődési útja: aranypénz, bankjegy, aranystandard, jegybank |
4. | Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés mechanizmusa, banki tranzakciók, rendszer működési törvényszerűségei (Rosier) |
5. | Példák: pénzteremtés |
6. | A modern hitelpénzrendszer megreformálására tett javaslatok: Chicago – terv (Kumhof), szabad pénz, bitcoin, központi bank által kibocsátott digitális készpénz |
7. | Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP) |
8. | Nemzeti számvitel struktúrája: példák |
9. | Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság |
10. | ÁKM: nominális és reálváltozók, példák |
11. | Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
12. | Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell |
13. | IS-LM modell |
14. | Összegzés, példák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens, associate professor | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | egyetemi tanársegéd, assistant professor | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.