I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Közgazdaságtan II.
Azonosító
BMEGT30A110
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, english - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató
  2. ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
  3. ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
  4. részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
  5. ismeri a munkanélküliség fogalmát,
  6. ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
  7. tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
  8. ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
  1. A hallgató
  2. képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
  3. alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezésé-re,
  4. képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
  5. képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
  6. képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
  7. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problémák-hoz való viszonyulás során,
  4. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredmé-nyei és megoldásai felé,
  5. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  6. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
  2. felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok - – Textbooks, notes and downloadable materials
  • 1. Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
  • 2. Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
  • 3. Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
  • 4. L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése. Megajánlott elégséges érdemjegyet kap az, akinek a két legjobb évközi írásbeli vizsgadolgozata egyenként minimum 60%-s.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Detailed description of assesments during the semester: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) – assessment in exam session (exam) A vizsga elemei – elements of the exam: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, nem számít bele az érdemjegy kialakításába. 3. Aki jó (4) érdemjegyet ér el, az rontás lehetősége mellett szóbeli vizsgára jelentkezhet a jelesért (5).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele három kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések)-ből 2 minimum 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 83,51-89,5%
72,51-83,5%
Közepes 64,51-72,5%
Elégséges 49,51-64,5%
Elégtelen -49,5%

Javítás és pótlás

Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 3-ból a 2 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Jutta-tási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 56
Félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra 44
Felkészülés a vizsgára 50
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya
2. Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier)
3. Modern pénzrendszer kifejlődési útja: aranypénz, bankjegy, aranystandard, jegybank
4. Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés mechanizmusa, banki tranzakciók, rendszer működési törvényszerűségei (Rosier)
5. Példák: pénzteremtés
6. A modern hitelpénzrendszer megreformálására tett javaslatok: Chicago – terv (Kumhof), szabad pénz, bitcoin, központi bank által kibocsátott digitális készpénz
7. Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP)
8. Nemzeti számvitel struktúrája: példák
9. Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság
10. ÁKM: nominális és reálváltozók, példák
11. Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség
12. Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell
13. IS-LM modell
14. Összegzés, példák

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens, associate professor ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka egyetemi tanársegéd, assistant professor hever.boglarka@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.