I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
THESIS I.
ID (subject code)
BMEGT51A575
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
0
Laboratory
20
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
assistant professor
Contact details
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 5

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The aim of the course is to help the student in collecting and analyzing literature sources related to her chosen topic, conceptualizing the research strategy and preparing the first part of the final thesis.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Knows pedagogical research tools and research strategies.
  2. 2. Knows the form and content criteria of scientific works.
  3. 3. Knows the set of scientific professional concepts.
Skills
  1. 1. Able to formulate independent questions.
  2. 2. Able to create a demanding and authentic scientific work in writing.
  3. 3. Able to analyze the literature and carry out a small empirical study.
Attitude
  1. 1. Opened to expanding his methodological knowledge related to his field of expertise.
  2. 2. Motivated to apply the acquired knowledge.
  3. 3. Receptived to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
  1. 1. Expects and utilizes new knowledge.
  2. 2. Solves research tasks responsibly and independently.
  3. 3. Collaborates with research participants.

Teaching methodology

Consultations and presentations, use of IT tools and techniques, independently prepared tasks.

Materials supporting learning

  • 1. Csíkos Csaba (2020): A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978-963-489-248-9
  • 2. A tanszék honlapjáról elérhető záródolgozat elkészítését támogató anyagok.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített kutatási anyagok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. részteljesítmény értékelés (Forrásgyűjtés, 20 %), 2. részteljesítmény értékelés (Források elemzése, 30%), 3. részteljesítmény értékelés (Dolgozat első részének elkészítése, 50%).

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (Forrásgyűjtés): 20
  • 2. részteljesítmény értékelés (Források elemzése): 30
  • 3. részteljesítmény értékelés (Dolgozat első részének elkészítése): 50
  • Összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 20
házi feladatra felkészülés 80
egyéb felkészülés 50
Összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Preparation of the thesis topic plan.
2. Gathering sources.
3. Analysing the sources.
4. Preparing the first part of the thesis.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Tóth Péter toth.peter@gtk.bme.hu
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Benedek András benedek.andras@gtk.bme.hu
Dr. Kálmán Anikó kalman.aniko@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Dr. Szandi-Varga Péter szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Dr. Kata János kata.janos@gtk.bme.hu
Manojlovics Heléna manojlovics.helena@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements