Objectives
The subject introduces students to current issues of quality management, the fundamentals of Total Quality Management's management philosophy, and the most important quality techniques and methods used in developing and effective operation of quality systems.
Academic results
Knowledge
- Knows the basic, comprehensive concepts, theories, facts, and economic contexts of quality management concerning the
Skills
- Are capable of using the learned theories and methods, exploring, systematizing, and analyzing facts and basic connections, formulating independent conclusions, critical remarks, making decision-making proposals, and making decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
Attitude
- Collaborate with the instructor and fellow students in expanding the knowledge
Independence and responsibility
- Under professional supervision, independently carry out quality management tasks and problems, interpret and solve them based on given resources
Teaching methodology
Lectures, practical tasks, written and oral communication, IT tools and techniques, optional independent and group work, work organization techniques.
Materials supporting learning
- Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
- ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
- Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
- Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
A. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli teljesítményértékelés.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- Written exam: 100
- Összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 93-100 |
Very good | 88–92 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Vizsgaismétlés szabályai szerint
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 64 |
vizsgafelkészülés | 40 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | The concept of quality, basics of quality management, the evolution of quality management. |
2. | Total Quality Management, total commitment and empowerment, differences between leader and manager. |
3. | Customer focus, differences between products and services from a quality aspect. |
4. | Quality management systems, formalized QMS, ISO. |
5. | Organizational self-assessment, self-assessment aspects, EFQM, quality awards. |
6. | Quality mangement in the vocational education. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|