I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Quality Management in the Vocational Education
ID (subject code)
BMEGT20A701
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
16
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Szádeczky Tamás
Position
associate professor
Contact details
szadeczky.tamas@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The subject introduces students to current issues of quality management, the fundamentals of Total Quality Management's management philosophy, and the most important quality techniques and methods used in developing and effective operation of quality systems.

Academic results

Knowledge
  1. Knows the basic, comprehensive concepts, theories, facts, and economic contexts of quality management concerning the
Skills
  1. Are capable of using the learned theories and methods, exploring, systematizing, and analyzing facts and basic connections, formulating independent conclusions, critical remarks, making decision-making proposals, and making decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
Attitude
  1. Collaborate with the instructor and fellow students in expanding the knowledge
Independence and responsibility
  1. Under professional supervision, independently carry out quality management tasks and problems, interpret and solve them based on given resources

Teaching methodology

Lectures, practical tasks, written and oral communication, IT tools and techniques, optional independent and group work, work organization techniques.

Materials supporting learning

  • Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
  • ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
  • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
  • Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
  • Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
  • Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
  • Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Performance assessment methods

A. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli teljesítményértékelés.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • Written exam: 100
  • Összesen: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Issuing grades

%
Excellent 93-100
Very good 88–92
Good 75–87
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0-49

Retake and late completion

Vizsgaismétlés szabályai szerint

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 64
vizsgafelkészülés 40
összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. The concept of quality, basics of quality management, the evolution of quality management.
2. Total Quality Management, total commitment and empowerment, differences between leader and manager.
3. Customer focus, differences between products and services from a quality aspect.
4. Quality management systems, formalized QMS, ISO.
5. Organizational self-assessment, self-assessment aspects, EFQM, quality awards.
6. Quality mangement in the vocational education.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements