Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Ergonómia a gyakorlatban
Azonosító
BMEGT52AT21
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina
Beosztása
adjunktus
Email címe
pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
BMEGT52AT20-Ergonómia
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célja, hogy a terméktervező hallgatók megismerjék a termékek ergonómiai problémáinak feltárására használható kutatási módszereket és ezeket gyakorlatban is megtanulják alkalmazni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztés lépéseit, a tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzőket,
  2. átfogó ismeretekkel rendelkezik a termékek használhatóságának kritériumairól,
  3. ismeri a termékergonómiai problémák feltárásának legfontosabb módszereit,
  4. ismeri a termék használhatósági vizsgálat lépéseit, az alkalmazható moderálási technikákat és a kiértékelésének módját,
  5. átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igényekre történő tervezési szemléletekről.
Képesség
  1. Képes egy termék/szolgáltatás felhasználóit jellemezni és tipizálni
  2. képes felhasználó-központú kutatási terv elkészítésére, ütemezésére, majd a tervezett kutatások elvégzésére,
  3. képes azonosítani ergonómiai problémákat, feltárni és megfogalmazni az azok megoldásához szükséges elméleti hátteret és gyakorlati módszereket,
  4. képes a szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni,
  5. képes a különböző speciális igények figyelembe vétele mellett olyan komplex tervezési megoldásokat javasolni, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói rétegek számára akadálymentesen használhatók,
  6. képes a kutatási eredmények egyértelmű, érthető ismertetésére megjelenítési technikák alkalmazásával.
Attitűd
  1. Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs készség jellemzi,
  2. nyitott az ergonómiai módszerek megismerésére és törekszik a problémamegoldáshoz szükséges módszerek szakszerű alkalmazására,
  3. törekszik szakmailag magas szinten, munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait,
  4. jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a problémamegoldó készség és a környezettel szembeni érzékenység,
  5. együttműködik a gyakorlatok során az oktatóval és hallgató társaival,
  6. erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi,
  7. rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Bekapcsolódik a kutatási és termékfejlesztési projektbe, a csoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit,
  2. különböző kutatási kérdések megválaszolására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és technikák gyakorlatban való alkalmazását.

Oktatásmódszertan

Előadások, csoportos gyakorlatok, konzultációk: a tantárgy ismeretanyagának feldolgozása előadások és az előadás témáihoz kapcsolódó tantermi gyakorlatok keretében történik. A félév során csoportos projektfeladat keretében egy-egy választott termék (pl.: háztartási eszköz, szórakoztató elektronikai eszköz, közlekedési eszköz) ergonómiai értékelését kell elvégezni a hallgatóknak két kutatási módszer segítségével, majd a feltárt problémákra fejlesztési javaslatokat kell készíteni. A gyakorlati foglalkozások és a konzultációs alkalmak során történik a csoportos feladatok szakmai támogatása és a feladatkidolgozás folyamatának oktatói irányítása.

Tanulástámogató anyagok

  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex, Budapest.
  • William H. Cushman, Daniel J. Rosenberg: Human Factors in Product Design. Elsevier, 1991
  • Sanders, M. S., McCormick, E. J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlatok elején történő írásbeli rövid tesztek (részteljesítmény értékelés), egy három részből álló félévközi csoportos feladat dokumentációja és szóbeli prezentációja alapján történik (részteljesítmény értékelés). A félévközi jegy 30%-ban a legjobb három írásbeli teszt összegéből (3*10 pont), 50%-ban a csoportos feladat dokumentációjából (50 pont) és 20%-ban a csoportmunka prezentációjából adódik össze (20 pont). Az elégtelennél jobb jegy elérésének feltétele a dokumentációból minimum 20 pont, a prezentációból minimum 8 pont, az összesített pontszámból minimum 40 pont elérése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): A csoportosan elkészítendő házi feladat három részből áll: 1. A termék bemutatása, felhasználói és vevői körének elemzése, 2. Kutatási terv elkészítése, 3. Kutatási eredmények, fejlesztési javaslatok bemutatása. A csoportos feladat mindhárom részét dokumentáció formájában készítik el a hallgatók. A csoportosan készített házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési szempontjait a gyakorlatvezető határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat prezentálása): a csoportosan elkészített házi feladat szóbeli prezentálása megjelenítési technikák alkalmazásával. A prezentáció tartalmi követelményeit, értékelési szem-pontjait a gyakorlatvezető határozza meg. 3. Részteljesítmény-értékelés (írásbeli tesztek): négy előadás elméleti anyagából a témához kapcsolódó gyakorlatok elején rövid írásbeli teszt írására kerül sor, melyek közül a három legjobban sikerült teszteredmény számít bele az egyéni értékelésbe.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A csoportosan elkészítendő házi feladat dokumentációja: 50
  • A csoportosan elkészített házi feladat szóbeli prezentációja: 20
  • Írásbeli tesztek: 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A házi feladat részfeladatai pótlással a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig adható be, 5-5 pont pontlevonással. 2) A prezentáció indokolt esetben a pótlási héten pótolható. 3) A pótlási héten lehetőség van egy írásbeli teszt pótlására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 56
Félévközi készülés a gyakorlatokra 14
Csoportos feladat elkészítése 70
Prezentációra való felkészülés 5
Csoportos konzultáció 5
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái: Használhatósági vizsgálat – termékergonómia, Fókuszcsoport, projektív technika, Kérdőív, interjú , Interjú különleges változatai: kontextusba helyezett/ laddering interjú technika/ fotóinterjú, Kutatási terv elkészítése, Design for All tervezés alapjai, Design szemantika az ergonómia szolgálatában, Design módszerek, prezentációs módszerek, fejlesztési javaslatok bemutatása, Szoftverek és honlapok analitikus és empirikus használhatósági értékelése. Gyakorlatok témái: Használhatósági vizsgálat, Fókuszcsoport, Projektív technika, Tervezés speciális felhasználóknak, Design forma analízis az ergonómia szolgálatában.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóvölgyi Sarolta adjunktus tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Dr. Kapusy Kata adjunktus kapusy.kata@gtk.bme.hu
Pulay Márk tanársegéd pulay.mark@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Bálint adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.