Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course (training) is for the student to acquire the methods of conscious time management, to be able to prioritise his/her tasks and meet deadlines, thus increasing personal efficiency. Learn to understand their own time management methods, to recognise their time-consuming activities and thinking patterns, and to acquire techniques that can be used immediately at work and in their personal life to better manage their time and maintain a work-life balance.
Academic results
Knowledge
- Learn about the basics and types of time management
- Learn to focus, control and manage the time you have
- Learn about your own working style
- Learn to identify and deal with the main time wasters
- Learn to set up a time management strategy
- Be able to make long-term progress in the workplace
Skills
- Ability to see how much time it takes
- Ability to set goals and achieve them
- Ability to create a time management plan, strategy and prioritise
- Ability to manage the stress of multitasking
- Ability to work with greater efficiency, effectiveness and efficiency
- Ability to focus more easily
- Ability to recognise situations quickly
- Ability to be flexible
Attitude
- More pleasure and satisfaction in your work
- Seek to work more collaboratively with colleagues
- Is assertive, constructive, cooperative, proactive, both as a manager and as an executive, when managing, leading and working in a team
- Open and receptive to new constructive solutions
- Can reconcile home, family and work commitments
Independence and responsibility
- Thinks through tasks and problems independently and solves them within the given range of possibilities
- Is open to well-founded critical comments
- Mobilises his/her theoretical and practical knowledge and skills autonomously in teamwork, in cooperation with (and sometimes under the guidance of) other members of the team, in order to achieve the objective
- Separates work and private life
- Takes responsibility for results
Teaching methodology
Interactive trainer presentation, interactive large group discussion, small group and independent work.
Materials supporting learning
- Oktató által készített prezentáció
- Máthé, Judit (20129: Hatékony időgazdálkodás. Tréning háttéranyag. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100179/487.pdf?sequence=3
- Forsyth, Patrick (2008): Hatékony időgazdálkodás. Manager Könyvkiadó Kft.
- McKeown, Greg (2015): Lényeglátás. Bagolyvár Kiadó.
- Tracy, Brian (2017): Tartsd kézben az időt, tartsd kézben az életed. Uzletikonyv.hu
- Cottrell, David (2009). Hétfő reggeli döntések. Bagolyvár Kiadó.
- Allen, David (2010): Intézz el mindent! Bagolyvár Kiadó.
- Tracy, Brian (2007): Személyes hatékonyság. Bagolyvár Kiadó.
- Smith, Hyrum, W. (1996): A sikeres időgazdálkodás és életvitel 10 természettörvénye. Bagolyvár Kiadó.
- Covey, Stephen, R. (2007): Először a fontosat. Bagolyvár Kiadó.
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása (30%): • a kontaktórákon való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • központi teszt feladatsor (70%)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- tréningen nyújtott teljesítmény: 30
- központi teszt: 70
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
3-5 oldal terjedelmű házi dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a kontaktórákra | 30 |
kontaktórán való részvétel | 5 |
vizsgára való felkészülés | 30 |
gyakorló teszt kitöltése | 15 |
központi teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 9 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Theoretical foundations of effective time management |
2. | The benefits of efficient time management |
3. | Time management analysis |
4. | Self-management and time management |
5. | The structure of time management |
6. | Types of time management |
7. | Procrastination, fears, stress, fixed patterns |
8. | Time-consuming activities, communication and thinking |
9. | "Like" and "dislike" tasks |
10. | Advantages and disadvantages of the technique |
11. | Multitasking - superpower or inhibitor |
12. | The role of me-time |
13. | Time-hunting methods |
14. | Prioritising, delegating, saying no |
15. | Creative rule following |
16. | Net and gross time - planning methodology |
17. | Home office, working online |
18. | What to do when you can't do it any more |
19. | Keeping a personal timesheet |
20. | Time management principles |
21. | Time planning |
22. | Time management in formal social situations |
23. | Types of time management, prioritisation techniques |
24. | Personal strategies |
25. | Confounding factors |
26. | What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |