Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy (tréning) célja, hogy a hallgató sajátítsa el a tudatos időgazdálkodás módszereit, képes legyen megfelelően priorizálni a feladatait, betartani a határidőket, ezzel személyes hatékonyságát növelni. Ismerje meg saját időgazdálkodási módjait, ismerje fel időrabló tevékenységeit és gondolkodási sémáit, sajátítson el mind a munkahelyen, mind a magánéletben azonnal használható technikáka idejének jobb beosztásához, a munka-magánélet egyensúlyának megtartásához.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Megismeri az időgazdálkodás alapjait, típusait
- Megtanul összpontosítani, kontrollálni, kézben tartani a rendelkezésére álló időt
- Megismeri saját munkastílusát
- Megtanulja beazonosítani és kezelni a legfontosabb időrablókat
- Megtanul időgazdálkodási stratégiát felállítani
- Tud hosszú távon fejlődést elérni a munka területén
Képesség
- Képes átlátni, hogy mire mennyi idő megy el
- Képes céljainak meghatározására, azok elérésére
- Képes időgazdálkodási terv, stratégia elkészítésére, fontossági sorrend kialakítására
- Képes kezelni a multitasking munkavégzésből eredő stresszt
- Képes nagyobb hatékonysággal, hatásfokkal és eredményességgel működni
- Képes könnyebben összpontosítani
- Képes a gyors helyzetfelismerésre
- Képes a flexibilitásra
Attitűd
- Több örömre és megelégedésre tesz szert a munkájában
- Együttműködésre törekszik munkatársaival
- A csoportos feladatvégzés, irányítás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező
- Nyitott és befogadó az új konstruktív megoldások iránt
- Össze tudja egyeztetni az otthont, a családot, és a munkahelyi kötelezettségeit
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott az adott lehetőségek között történő megoldását
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit
- Szétválasztja a munkát és a magánéletet
- Vállalja a felelősséget az eredményekért
Oktatásmódszertan
Interaktív tréneri prezentáció, interaktív nagycsoportos megbeszélés, kiscsoportos és önálló munka.
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Máthé, Judit (20129: Hatékony időgazdálkodás. Tréning háttéranyag. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100179/487.pdf?sequence=3
- Forsyth, Patrick (2008): Hatékony időgazdálkodás. Manager Könyvkiadó Kft.
- McKeown, Greg (2015): Lényeglátás. Bagolyvár Kiadó.
- Tracy, Brian (2017): Tartsd kézben az időt, tartsd kézben az életed. Uzletikonyv.hu
- Cottrell, David (2009). Hétfő reggeli döntések. Bagolyvár Kiadó.
- Allen, David (2010): Intézz el mindent! Bagolyvár Kiadó.
- Tracy, Brian (2007): Személyes hatékonyság. Bagolyvár Kiadó.
- Smith, Hyrum, W. (1996): A sikeres időgazdálkodás és életvitel 10 természettörvénye. Bagolyvár Kiadó.
- Covey, Stephen, R. (2007): Először a fontosat. Bagolyvár Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása (30%): • a kontaktórákon való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • központi teszt feladatsor (70%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- tréningen nyújtott teljesítmény: 30
- központi teszt: 70
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
3-5 oldal terjedelmű házi dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórákra | 30 |
kontaktórán való részvétel | 5 |
vizsgára való felkészülés | 30 |
gyakorló teszt kitöltése | 15 |
központi teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 9 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A hatékony időgazdálkodás elméleti alapjai |
2. | A hatékony időgazdálkodás előnyei |
3. | Időgazdálkodás-elemzés |
4. | Önirányítás és időgazdálkodás |
5. | Az időgazdálkodás struktúrája |
6. | Időgazdálkodás típusok |
7. | Halogatás, félelmek, stressz, rögzült sémák |
8. | Időrabló tevékenységek, kommunikáció és gondolkodás |
9. | “Szeretem” és “nem szeretem” feladatok |
10. | A technika előnyei és hátrányai |
11. | Multitasking – szuperképesség vagy gátló tényező |
12. | Az énidő szerepe |
13. | Idővadász módszerek |
14. | Priorizálás, delegálás, nemet mondás |
15. | Kreatív szabálykövetés |
16. | Nettó és bruttó idő – a tervezés módszertana |
17. | Home office, online munkavégzés |
18. | Mi legyen, ha már végképp nem megy |
19. | Személyes időmérleg készítés |
20. | Időgazdálkodás alapelvei |
21. | Időtervezés |
22. | Időgazdálkodás formális társas helyzetekben |
23. | Időgazdálkodás típusai, rangsorolási technikák |
24. | Személyes stratégiák |
25. | Zavaró tényezők |
26. | Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.