I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Időgazdálkodás
Azonosító
BMEGT51S611
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter 
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy (tréning) célja, hogy a hallgató sajátítsa el a tudatos időgazdálkodás módszereit, képes legyen megfelelően priorizálni a feladatait, betartani a határidőket, ezzel személyes hatékonyságát növelni. Ismerje meg saját időgazdálkodási módjait, ismerje fel időrabló tevékenységeit és gondolkodási sémáit, sajátítson el mind a munkahelyen, mind a magánéletben azonnal használható technikáka idejének jobb beosztásához, a munka-magánélet egyensúlyának megtartásához.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri az időgazdálkodás alapjait, típusait
  2. Megtanul összpontosítani, kontrollálni, kézben tartani a rendelkezésére álló időt
  3. Megismeri saját munkastílusát
  4. Megtanulja beazonosítani és kezelni a legfontosabb időrablókat
  5. Megtanul időgazdálkodási stratégiát felállítani
  6. Tud hosszú távon fejlődést elérni a munka területén
Képesség
  1. Képes átlátni, hogy mire mennyi idő megy el
  2. Képes céljainak meghatározására, azok elérésére
  3. Képes időgazdálkodási terv, stratégia elkészítésére, fontossági sorrend kialakítására
  4. Képes kezelni a multitasking munkavégzésből eredő stresszt
  5. Képes nagyobb hatékonysággal, hatásfokkal és eredményességgel működni
  6. Képes könnyebben összpontosítani
  7. Képes a gyors helyzetfelismerésre
  8. Képes a flexibilitásra
Attitűd
  1. Több örömre és megelégedésre tesz szert a munkájában
  2. Együttműködésre törekszik munkatársaival
  3. A csoportos feladatvégzés, irányítás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező
  4. Nyitott és befogadó az új konstruktív megoldások iránt
  5. Össze tudja egyeztetni az otthont, a családot, és a munkahelyi kötelezettségeit
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott az adott lehetőségek között történő megoldását
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit
  4. Szétválasztja a munkát és a magánéletet
  5. Vállalja a felelősséget az eredményekért

Oktatásmódszertan

Interaktív tréneri prezentáció, interaktív nagycsoportos megbeszélés, kiscsoportos és önálló munka.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Máthé, Judit (20129: Hatékony időgazdálkodás. Tréning háttéranyag. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100179/487.pdf?sequence=3
  • Forsyth, Patrick (2008): Hatékony időgazdálkodás. Manager Könyvkiadó Kft.
  • McKeown, Greg (2015): Lényeglátás. Bagolyvár Kiadó.
  • Tracy, Brian (2017): Tartsd kézben az időt, tartsd kézben az életed. Uzletikonyv.hu
  • Cottrell, David (2009). Hétfő reggeli döntések. Bagolyvár Kiadó.
  • Allen, David (2010): Intézz el mindent! Bagolyvár Kiadó.
  • Tracy, Brian (2007): Személyes hatékonyság. Bagolyvár Kiadó.
  • Smith, Hyrum, W. (1996): A sikeres időgazdálkodás és életvitel 10 természettörvénye. Bagolyvár Kiadó.
  • Covey, Stephen, R. (2007): Először a fontosat. Bagolyvár Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása (30%): • a kontaktórákon való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • központi teszt feladatsor (70%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • tréningen nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű házi dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórákra 30
kontaktórán való részvétel 5
vizsgára való felkészülés 30
gyakorló teszt kitöltése 15
központi teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 9
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A hatékony időgazdálkodás elméleti alapjai
2. A hatékony időgazdálkodás előnyei
3. Időgazdálkodás-elemzés
4. Önirányítás és időgazdálkodás
5. Az időgazdálkodás struktúrája
6. Időgazdálkodás típusok
7. Halogatás, félelmek, stressz, rögzült sémák
8. Időrabló tevékenységek, kommunikáció és gondolkodás
9. “Szeretem” és “nem szeretem” feladatok
10. A technika előnyei és hátrányai
11. Multitasking – szuperképesség vagy gátló tényező
12. Az énidő szerepe
13. Idővadász módszerek
14. Priorizálás, delegálás, nemet mondás
15. Kreatív szabálykövetés
16. Nettó és bruttó idő – a tervezés módszertana
17. Home office, online munkavégzés
18. Mi legyen, ha már végképp nem megy
19. Személyes időmérleg készítés
20. Időgazdálkodás alapelvei
21. Időtervezés
22. Időgazdálkodás formális társas helyzetekben
23. Időgazdálkodás típusai, rangsorolási technikák
24. Személyes stratégiák
25. Zavaró tényezők
26. Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.