I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Conflict management and stress management techniques
ID (subject code)
BMEGT51S609
Type of subject
part - time training in distance learning – contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Szandi-Varga Péter 
Position
assistant professor
Contact details
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The objective of the training is to support the development of conflict resolution skills, methods and tools for effective conflict management in the workplace by experiencing, gaining and processing personal experience. Through the knowledge and practice imparted, to develop an approach, to offer alternatives for resolution, among which everyone must find their own way, make their own choices and apply them independently. Learn methods that help to live and apply mindful presence on a daily basis, which help to prevent burnout, make work more efficient and help to maintain physical and mental health. The student will be able to identify the stress factors affecting him/her and thus become aware of their impact on him/her (on his/her work and mental and physical health) and learn to manage them effectively, possibly reducing sources of stress.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Know the causes, sources and mechanisms of conflicts in the workplace
  2. 2. Know the functions of conflict
  3. 3. Knows the ways of resolving conflicts
  4. 4. Knowledge of the conflict resolution process
  5. 5. knows the concept of stress, the different types of stress, the phenomenon of burn-out, its symptoms, the process, its recognition, prevention and management
  6. 6. Knows the sources and consequences of negative stress, is aware of his/her own stressors
  7. 7. Learn how to react positively to a negative event
  8. 8. Learns how to react in a stressful situation
  9. 9. Learn to recognise and control negative interference
Skills
  1. 1. Ability to recognise forms of conflict
  2. 2. Ability to identify the actors in conflicts
  3. 3. Ability to find appropriate ways of resolving conflicts
  4. 4. Ability to manage emotions during conflicts
  5. 5. Ability to apply appropriate methods in conflict situations in order to maintain a good working atmosphere and to improve the quality of the organisation's operations
  6. 6. Ability to learn from conflict in order not to make the same mistake more than once
  7. 7. Be able to prevent conflict situations in the event of disagreements with colleagues or with a potentially problematic partner
  8. 8. Be able to concentrate on the present and use stress as a positive driving force in their work
  9. 9. Be able to cope more effectively with future acute or chronic distress
  10. 10. Be able to consciously apply and develop stress management and recreational techniques
  11. 11. To be able to lead a life based on self-awareness and to cope with stress, to consciously assess and exploit the capacity of internal resources
  12. 12. Be able to apply concrete and effective stress management techniques applicable in everyday life
  13. 13. Be able to achieve an optimal work-life balance for themselves and their environment
  14. 14. Be able to de-stress interpersonal relationships with colleagues and partners
Attitude
  1. 1. Seeks cooperation with colleagues through assertive communication
  2. 2. Is decisive, constructive, cooperative and proactive in managing, directing and working in a team, both as a manager and as an executive
  3. 3. Open and receptive to new constructive organisational solutions
  4. 4. Has a growing self-awareness and is able to deal effectively with emotional resonances that often hinder work
Independence and responsibility
  1. 1. Thinks through tasks and problems independently and solves them within the given range of possibilities
  2. 2. Is open to well-founded critical comments
  3. 3. Mobilises his/her theoretical and practical knowledge and skills in teamwork in an autonomous manner, in cooperation with (or sometimes under the guidance of) other team members, in order to achieve the objective
  4. 4. Separates work and private life

Teaching methodology

Small, interactive introductory lecture, experiential individual and group exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional individual and group exercises, processing, tests, structured exercises, socio- and psychodramatic exercises

Materials supporting learning

  • Oktató által készített prezentáció
  • Bangó, J. (2009. szeptember). A konfliktus szemantikájának áttekintése, globális konflik-tusok és a pedagógia. Valóság, LII. 9., 14-26.
  • Bodnár, É., & Pfister, É. (2002). Az iskolai konfliktusmegoldás a szervezeti kultúra tük-rében. In Életvilágok találkozása - Az iskola külső és belső világának interdiszciplináris vizsgálata (old.: 58-73). Budapest: Aula.
  • Bíró, K. (2008.). Agresszió az iskolában - és a jog? Budapest: Jogismeret Alapítvány
  • Szekszárdi, J. (2004). A konfliktusok pedagógiája. In A. Dombi, J. Oláh, & I. Varga, A neveléselmélet alapkérdései, Bevezetés a konfliktus rendszerszemléletébe és a konfliktusmegoldásba
  • Simon, Fritz B. (2019). Bevezetés a konfliktus rendszerszemléletébe és a konfliktusmegoldásba. Dynamics Consulting.
  • Mészáros, Aranka (2007). Kommunikáció és konfliktusok kezelése a munkahelyen. ELTE Eötvös Kiadó
  • Allen, David (2015): hatékonyságnövelés stresszmentesen – GTD. HVG Könyvek.
  • Simmonds, Mark (2023): Siker és szorongás - A munkahelyi stressz minimalizálása a gyakorlatban. Partvonal Kiadó
  • Bagdy, Emőke (2014): Relaxáció, megnyugvás, belső béke. Kulcslyuk Kiadó

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: vizsga (központi teszt feladatsor)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • tréningen nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70

Percentage of exam elements within the rating

  • központi teszt: 70

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 0-50

Retake and late completion

3-5 oldal terjedelmű esettanulmány elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a kontaktórákra 30
kontaktórán való részvétel 5
vizsgára való felkészülés 30
gyakorló teszt kitöltése 15
központi teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 9
Összesen: 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. - Why is it important to learn conflict management at work?
2. - Types of conflict at work, the Conflict Six Model
3. - Types and classification of conflicts
4. - Power and dependency conflicts
5. - Negotiation conflicts - business environment
6. - Socioemotional conflicts
7. - Conflict management strategies
8. - Understanding problem, conflict and task in the world of work
9. - Positive and negative effects of workplace conflicts
10. - Conflict and stress
11. - Conflict management strategies. In which situation, which method is more effective?
12. - What is my conflict management style?
13. - The course of conflicts, main mechanisms
14. - Win-win, win-lose and lose-lose resolution strategies, creating win-win situations
15. - Interest-based conflict management and positional bargaining
16. - Assertiveness, the use of effective assertiveness techniques in conflict situations
17. - Developing an individual development plan based on your strengths and weaknesses
18. - Kilmann test
19. - Concept, development, functioning and recognition of stress
20. - Identifying workplace problems as stressors and their symptoms
21. - Understanding the relationship between our own workplace, our job and stress
22. - Managing and measuring stress
23. - Frustration, anger, resentment
24. - Awareness of emotions and emotions
25. - Burn out
26. - External and internal sources of stress
27. - Developing protective strategies
28. - Individual stress management methods, techniques, relaxation exercises, mindful relaxation
29. - Practice in recognising our own and others' signs of stress
30. - Stress tolerance personality trait tests
31. - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training

Additional lecturers

Name Position Contact details
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements