Programme: Complex Application of the Principle of Sustainability, postgraduate specialist training programme for teacher certification
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the course is for students to gain a complex, systemic view of the sustainability relationship of society, economy and the environment. They should be able to interpret and explain their mutual influence and nestedness through the application of the tools of ecological economics. They also get an overview of the necessity, principle and main types of environmental regulation.
Academic results
Knowledge
- 1. knows the connections between social and economic development and sustainability;.
- 2. recognizes the need for cooperation for a sustainable future and their individual, institutional and social opportunities and effects.
Skills
- 1. help students to understand the differences between unsustainable and sustainable development;
- 2. apply the pedagogic possibilities of education for sustainability in your own field of expertise and at your workplace;
- 3. make students understand that they contribute to sustainability with their own actions and behavior.
Attitude
- is committed to the systemic enforcement of the principle of sustainability;
- 2. open to collaborations and proactive in finding solutions to achieve sustainability goals;
- 3. is open to collaborations and proactive in finding solutions to achieve sustainability goals.
Independence and responsibility
- 1. assumes responsibility for incorporating the approach of sustainability into the teaching and learning process;
- 2. assumes responsibility for the appearance of the idea of sustainability at the institutional level.
Teaching methodology
Lectures, class exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- 1. Dr. Szlávik János: Környezetgazdaságtan (2012)
- 2. Málovics György: Ökológiai Közgazdaságtan, Átalakulás, Társadalmi Részvétel (2020) Szeged
- 3. Gyulai Iván: A fenntartható fejlődés (2012) Miskolc
- 4. Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek (2005) Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest
- 5. Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
- 1. Órai előadásanyagok.
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése)
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 80
- 1. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szükséges.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | <50 |
Retake and late completion
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 46 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
vizsgafelkészülés | 0 |
Összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Kereslet-kínálat-termelés összefüggései. A lineáris és a körkörös gazdálkodás jellemzői. |
2. | A növekedés és fejlődés relációi. Meadowsi modellek. Véges rendszerek és végtelen növekedés összeférhetetlensége. |
3. | Szükségletek és igények összefüggései, szükségleti modellek. A kauzalitás. A közlegelők tragédiája. Zéró összegű és nem zéró összegű játszmák. |
4. | A fenntartható fejlődés fogalma és a mérés lehetőségei: fenntarthatósági indikátorok |
5. | A helyi, regionális, illetve globális környezeti problémák összefüggései. Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje |
6. | A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai és a környezeti szabályozás alapelvei. |
7. | Modern környezetpolitikai alapelvek. A környezeti szabályozás főbb típusai |
8. | Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|