Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók interkulturális kompetenciájának fejlesztése, más kultúrák és kulturális vonatkozású témák iránti érdeklődésük felkeltésével és idegen nyelvi kommunikációs készségeik fejlesztésével, ezzel is segítve eligazodásukat a globalizálódó világban egyre gyakrabban előforduló interkulturális helyzetekben (munkavégzés, tanulmányok külföldiekkel vagy külföldön). A fókusz a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésre helyeződik, de párhuzamosan mind a négy nyelvi készségterület fejlődik kulturális különbségekhez kapcsolódó témákon és az azo-kat bemutató anyagokon keresztül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • A hallgató tisztában van a kulturális különbségek hátterével,
- • ismeri a mögöttesen meghúzódó értékrendeket,
- • ismeri az interkulturális kommunikációhoz kapcsolódó elméletek alapjait,
- • ismeri a célnyelv országának kulturális sajátosságait, a magas és a hétköznapi kultúra egyes elemeit.
Képesség
- • Képes a saját nézőpontját elhagyni, alternatív nézőpontokból helyzeteket, reakciókat végiggondolni, azokban reagálni.
- • Meg tud oldani olyan szituációkat, amelyek egy multikulturális munkahelyi vagy nemzetközi üzle-ti/tudományos közegben vitához, konfliktuskezeléshez, közös tervezéshez és kivitelezéshez kapcsolód-nak.
- • Képes kezelni az interkulturális félreértésekből adódó konfliktusokat,
- • képes összehasonlítani a célnyelvi ország és saját kultúrájának jellemzőit,
- • képes írásbeli és szóbeli, vizuális produktumok megértésére és létrehozására az interkulturális témakö-rökben.
Attitűd
- • Törekszik arra, hogy minél jobban megértse a más kultúrák sajátosságait, valamint saját országának jel-lemzőit is szívesen közvetíti a külföldiek számára.
Önállóság és felelősség
- • Önállóan és folyamatosan fejleszti interkulturális ismereteit, nyelvtudását, szókincsét.
Oktatásmódszertan
Az órák keretében a hallgatóknak lehetősége nyílik csoport-szintű együttműködésre, egyéni prezentációkra, páros és csoportmunkára. Bizonyos feladatoknál önálló otthoni feldolgozást várunk a hallgatóktól.
Tanulástámogató anyagok
- A kurzus anyaga elektronikus formában is hozzáférhető a GTK Moodle platformján, a segédanyagok egy része audi-ovizuális jellegű. - The teaching material is available online on the Moodle platform of the Faculty of Economic Sci-ences, some materials are in audio-visual mode.
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott fel-adatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai kommunikációs feladatok, kisebb prezentációk, beadandó feladatok
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai kommunikációs feladatok, kisebb prezentációk, beadandó feladatok: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89-94 |
Jó | 76-88 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 4 |
házi feladat elkészítése | 14 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
• A célnyelvi kultúra sajátosságai • kulturális eltérések a különböző országok között • sztereotípiák és előítéletek • A kultúra fogalma és elemei • Hofstede kulturális dimenziói • Kultúrák találkozása • verbális és nonverbális kommunikáció • Hétköznapi kommunikációs helyzetek kulturális vonatkozásai • A munkahelyi kommunikáció kulturális vonatkozásai (megbeszélések, munkaszervezés és tervezés, tárgya-lás, meggyőzés stb.)
Előadások témái | |
---|---|
1. | - |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.