Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42A010
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja: Megismertetni a hallgatókat a környezetmenedzsment alapjaival, globális, nemzetközi és hazai trendjeivel, a környezetmenedzsment vállalati kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott módszerekkel és fontosabb területeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti kockázatok típusait, az azokra épülő vállalati stratégiákat;
  2. Ismeri a vállalatok környezeti menedzsmentjébe beépíthető különböző irányzatokat, ezek előnyeit és hátrányait, egymással való összehasonlításukat;
  3. Tisztában van a környezeti teljesítményértékelés szerepével, ismeri az ISO14001 és EMAS rendelet jellemzőit;
  4. Ezen kívül ismeri az ökomarketinggel valamint társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos vállalati előnyöket;
  5. Ismeri a vállalati környezeti problémák és megoldások mellett az utóbbi időkben egyre inkább megjelenő fenntartható üzleti modellek és a fenntartható fogyasztás alapjait is.
Képesség
  1. Képes a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésekben az összefüggések felismerésére, azok elemzésére,
  2. A vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos információkról kritikus gondolkozásra,
  3. A vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések felismerésére, megértésére és megválaszolására,
  4. A holisztikus szemlélet elsajátítására és multidiszciplináris összefüggések feltérképezésére, a más tudományokkal kapcsolódó pontok indoklására,
  5. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság környezetre és emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a környezetmenedzsmenthez kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Buda-pest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
  • Journal of Cleaner Production
  • Sustainable Development
  • Sustainability

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok rövid fogalmi és összetettebb, kifejtős, problémamegoldó részből állnak, a megoldásukra rendelkezésre álló idő kb. 25-30 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 16
felkészülés a teljesítményértékelésekre 8
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe
2. Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer - 1.
3. Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer - 2.
4. Környezeti kockázatok
5. A vállalati környezetvédelem irányzatai
6. Vállalati környezeti stratégiák
7. Környezeti menedzsment rendszerek
8. Környezeti teljesítményértékelés és indikátorok
9. Környezeti marketing
10. Vállalatok társadalmi felelősségvállalása
11. Környezeti konfliktusok és azok kezelése
12. Környezeti számvitel és pénzügyek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.