Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Ágazati fenntarthatósági elemzések
Azonosító
BMEGT42M111
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja: ismereteket nyújtani a hallgatók számára a fenntarthatósági szempontok integrálásának lehetőségeiről az egyes gazdasági szektorok esetében. Cél az aktuális szakpolitikák fenntarthatósági elemzési módszereivel, illetve az elemzések eredményeivel megismertetni a hallgatókat. A kurzus során a környezetértékelési módszerek, valamint ezek ágazati alkalmazási lehetőségei kerülnek áttekintő jelleggel bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezetértékelés elméleti hátterét, beleértve a teljes gazdasági érték koncepcióját,
  2. ismeri a CSR vállalati gyakorlatát,
  3. ismeri a hazai és EU közlekedéspolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és a közlekedés jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket, jármű-technológiai irányvonalakat;
  4. ismeri a városok kialakulásának, fejlődésének meghatározó indikátorait és a városi környezet jövőbeni fejlesztésének főbb stratégiai irányait,
  5. ismeri a vidéki területek környezeti-gazdasági-társadalmi problémáit és a fenntartható vidékfejlesztés főbb stratégiai elképzeléseit,
  6. ismeri a fenntartható hulladékgazdálkodás alapelveit és gyakorlati lehetőségeit,
  7. ismeri a körkörös gazdaság jellemzőit,
  8. ismeri a hazai és EU energiapolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és az energiagazdálkodás jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket,
  9. ismeri az alternatív energiaforrás piaci jellemzőit, alkalmazásuk előnyeit-hátrányait.
Képesség
  1. A hallgató
  2. Képes környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
  3. képes a közlekedés-politikai, illetve -stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
  4. képes a városfejlesztési lehetőségek felvázolására, illetve a városok jövőbeni fejlődését meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
  5. képes a vidékfejlesztési problémák azonosítására, illetve a kapcsolódó stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
  6. képes a hulladékgazdálkodási alapfolyamatok ábrázolására, illetve a hulladék-kezelési módszerek hatékonyságát befolyásoló tényezők meghatározására, a körkörös gazdaság jellemzőinek azonosítására,
  7. képes az energia-politikát, illetve –stratégiát, beleértve az alternatív energiaforrások alkalmazási lehetőségeit is, meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
  8. képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon,
  9. képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
  1. Nyitott a környezetértékelési módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
  2. nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg,
  4. törekszik arra, hogy átfogó rendszerszemlélettel vizsgálja a különböző ágazati szakpolitikákat, stratégiai elképzeléseket,
  5. együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
  2. a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  3. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.
  4. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére az ágazati szintű döntéshozásban.

Oktatásmódszertan

Az előadások keretében az ágazati folyamatok, jellemzők, környezetértékelési és fenntarthatósági elemzési módszerek prezentációs formában történő ismertetésére kerül sor. A hallgatók ezen kívül önállóan készítik el a gyakorlati feladatukat, amelyben egy általuk választott ágazatot, illetve környezetértékelési módszert dolgoznak fel megadott tartalmi elemek alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
  • Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
  • Princz-Jakovics Tibor: A fenntarthatóság erősítése a vidéki közlekedési rendszerek fejlesztésében. Doktori értekezés, BME, Budapest, 2008
  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan - területfejlesztés: 6. fejezet, Vidékfejlesztés (pp. 119-137), Typotex Kiadó, Budapest, 2008
  • Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái: 7. fejezet, Közös Agrárpolitika, írta: Halmai Péter (pp. 247-269), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
  • American Journal of Agricultural Economics
  • Ecological Economics
  • Journal of Agricultural Resource Economics
  • Journal of Economic Perspectives
  • Journal of Environmental Economics and Management
  • Journal of Environmental Planning and Management

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve részteljesítmény értékelés (házi feladat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja 2 db zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a fogalmak helyes értelmezése, illetve fenntarthatósági elemzési módszerek (beleértve a környezetértékelést is) alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat vagy prezentáció készítése, bemutatása. A házi feladat vagy prezentáció tartalma, követelményei: A tárgy keretében bemutatott tématerületek közül egy kiválasztott területről fenntarthatósági elemzés: - EU és nemzeti szakpolitikák ismertetése - fontosabb szakpolitikai dokumentumok bemutatása, összehasonlítása - „A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon” című, aktuálisan kiadott KSH kiadványból kiválasztott indikátorok alapján a mutató által jelzett irányvonal, trend jellemzése - célrendszer jellemzése, fenntarthatósági értékelése - saját javaslatok megfogalmazása a fenntarthatósági szempontok fokozottabb érvényesíthetőségére

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1 összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • részteljesítmény értékelés: 30
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 3) A házi feladat késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 16 óráig küldhető meg. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
házi feladat elkészítése 74
felkészülés a teljesítményértékelésre 20
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A kurzus célja, tematikája, követelményrendszer. A fenntarthatóság ágazati politikái
2. A környezetértékelés ágazati példái
3. Fenntarthatósági értelmezési lehetőségei, koncepciók, gyakorlati problémák
4. Fenntarthatósági stratégiák hazai és nemzetközi példái
5. Alternatív jármű-technológiák
6. Fenntartható vidékfejlesztés
7. Fenntartható fogyasztás, ökocímkék
8. Körkörös gazdaság jellemzői
9. Okos városok
10. Jelenkori hazai és EU közlekedéspolitika fenntarthatósági elemzése
11. A hazai energiapolitika fenntarthatósági szempontú elemzése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus / senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Dr. Bartus Gábor egyetemi adjunktus / senior lecturer bartus.gabor@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Mariann egyetemi adjunktus / senior lecturer szabo.mariann@gtk.bme.hu
Dr. Ijjas Flóra egyetemi adjunktus / senior lecturer ijjas.flora@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.