Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, valamint olyan speciális (köznevelés) elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzen a vezetéselmélet témakörben, amely segíti és támogatja abban, hogy egy adott köznevelési intézmény bármely vezetői szintjén képes legyen a vezetői módszereket és technikákat olyan szinten alkalmazni, amely az adott szervezet hatékony működését teszi lehetővé.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetés fogalmának történetiségét
- Ismeri a vezetés eszközrendszerét
- Ismeri hatékonyság, a vezetés és a szervezet kapcsolatát
- Ismeri a változásmenedzselést
Képesség
- Képes tanulás és teljesítmény fejlesztésére
- Képes az önálló döntéshozatalra
- Képes lehetőségek feltárására, stratégiai kidolgozására
- Képes mások motiválására
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfayné dr. Bakota Éva: Alkalmazott vezetéselmélet, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019 (jegyzet)
- Dr. Benedek István: A közoktatási intézmény hatékonysága, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019 (jegyzet)
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt házi dolgozat alapján. Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
Házi feladatra felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vezetés fogalmának történetisége. Fogalmak: a vezetés, a leadership, a menedzsment, az irányítás, az igazgatás. |
2. | Vezetéselméleti irányzatok: klasszikus irányzatok, emberközpontú irányzatok, emberi viszonyok tana, kvantitatív irányzatok, társadalmi rendszerek elmélete, rendszerelméletek |
3. | Vezetés. Vezetés a köznevelés intézményeiben: vezetési szintek, vezetési funkciók, tervezés: célkitűzés, stratégiaalkotás, szervezés. |
4. | A tervezés szerepe és követelményei a köznevelésben. |
5. | A szervezés alapelvei, szervezési feladatok a köznevelésben. |
6. | Személyes vezetés. |
7. | Koordináció a köznevelés intézményeiben. |
8. | Ellenőrzés, kontroll. |
9. | A pedagógiai ellenőrzés és a kontroll jellemzői, értékelés az iskolában. |
10. | A vezetés eszközrendszere: a motiváció, a motivációelméletek, a motiváció tartalomelméletei, a motiváció folyamatelméletei. Motivációs stratégiák, a vezetői motivációs stratégia. |
11. | A vezetés eszközrendszere: A döntés: a döntési folyamat résztvevői, a döntés típusai és jellemzői, a döntéshozatal csapdái, a stratégiai döntés. Döntéshozatal a köznevelési intézményeiben. |
12. | Vezetői képességek és szerepek: vezetési stílus, tulajdonságelméletek, stíluselméletek, személyiségközpontú elméletek, kontingencia elmélet, típuselméletek. |
13. | Vezetői képességek és szerepek: vezetői képességek és szerepek, vezetési specializációk, a vezető hatalmának forrásai, az igazgató, mint vezető a köznevelésben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.