Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ALKALMAZOTT VEZETÉSELMÉLET I.
Azonosító
BMEGT51S221
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné dr. Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, valamint olyan speciális (köznevelés) elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzen a vezetéselmélet témakörben, amely segíti és támogatja abban, hogy egy adott köznevelési intézmény bármely vezetői szintjén képes legyen a vezetői módszereket és technikákat olyan szinten alkalmazni, amely az adott szervezet hatékony működését teszi lehetővé.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vezetés fogalmának történetiségét
  2. Ismeri a vezetés eszközrendszerét
  3. Ismeri hatékonyság, a vezetés és a szervezet kapcsolatát
  4. Ismeri a változásmenedzselést
Képesség
  1. Képes tanulás és teljesítmény fejlesztésére
  2. Képes az önálló döntéshozatalra
  3. Képes lehetőségek feltárására, stratégiai kidolgozására
  4. Képes mások motiválására
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfayné dr. Bakota Éva: Alkalmazott vezetéselmélet, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019 (jegyzet)
  • Dr. Benedek István: A közoktatási intézmény hatékonysága, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019 (jegyzet)

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt házi dolgozat alapján. Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
Házi feladatra felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A vezetés fogalmának történetisége. Fogalmak: a vezetés, a leadership, a menedzsment, az irányítás, az igazgatás.
2. Vezetéselméleti irányzatok: klasszikus irányzatok, emberközpontú irányzatok, emberi viszonyok tana, kvantitatív irányzatok, társadalmi rendszerek elmélete, rendszerelméletek
3. Vezetés. Vezetés a köznevelés intézményeiben: vezetési szintek, vezetési funkciók, tervezés: célkitűzés, stratégiaalkotás, szervezés.
4. A tervezés szerepe és követelményei a köznevelésben.
5. A szervezés alapelvei, szervezési feladatok a köznevelésben.
6. Személyes vezetés.
7. Koordináció a köznevelés intézményeiben.
8. Ellenőrzés, kontroll.
9. A pedagógiai ellenőrzés és a kontroll jellemzői, értékelés az iskolában.
10. A vezetés eszközrendszere: a motiváció, a motivációelméletek, a motiváció tartalomelméletei, a motiváció folyamatelméletei. Motivációs stratégiák, a vezetői motivációs stratégia.
11. A vezetés eszközrendszere: A döntés: a döntési folyamat résztvevői, a döntés típusai és jellemzői, a döntéshozatal csapdái, a stratégiai döntés. Döntéshozatal a köznevelési intézményeiben.
12. Vezetői képességek és szerepek: vezetési stílus, tulajdonságelméletek, stíluselméletek, személyiségközpontú elméletek, kontingencia elmélet, típuselméletek.
13. Vezetői képességek és szerepek: vezetői képességek és szerepek, vezetési specializációk, a vezető hatalmának forrásai, az igazgató, mint vezető a köznevelésben.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.