Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a digitális pedagógia jelentésével, kihívásaival, alapvető mód-szertani kultúrájával. Megismerkedhetnek a digitális oktatás-tanulás lehetőségeivel, követelményrendszerével, speci-ális kompetenciáival, legismertebb elméleti és gyakorlati modelljeivel. A gyakorlatorientált foglalkozások során bete-kintést kaphatnak az IKT-alapú, korszerű technikai és technológiai megoldásokkal támogatható oktatási módszerek-be, eszközöktől független modern szemléletmódba. A gyakorlatok során a hallgatók projektfeladatot oldanak meg kooperatív módon, melyek által elsajátítanak számos a feladat megoldását, valamint a pedagógiai munkát támogató korszerű Web 2.0-ás szolgáltatásokat, alkalmazáso-kat, rendszereket. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás beleértve a felnőttképzést is legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
- Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
- Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
- Ismeri az eltérő módszertani megközelítéseket a technikailag determinált tanulási terekben.
- Ismeri a digitális tanulás és hálózatalapú közösség fejlesztési lehetőségeket.
- Ismeri a technológia centrikus tanulás modelljeit és azok korlátait
Képesség
- Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint az elméleti követelményekkel való összehangolására.
- Képes szaktárgyi digitális tartalmak hatékony integrálására.
- Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében.
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
- Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait.
- Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók pályaorientációját, elhelyezkedési esélyeit.
- Képes értelmezni és tervezni a technika és technológia szerepét az oktatásban
- Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
- Képes a digitális eszközrendszer megismerésére és alkalmazására. 1
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, digitális jellegű segítő kommunikációra.
- Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Nyitott és befogadó a digitális oktatási és tanulási gyakorlat új eredményei és kutatásai iránt
- Nyitott a korszerű IKT-alapú eszközök használatára és felhasználására a pedagógia munka során
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek és eszközök alkalmazására.
- Befogadó a digitális tananyag tartalmak megújításában és megosztásában.
- Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait az információs társadalomban.
- Hitelesen képviseli a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a digitális világhoz.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködő, kooperatív technológiákat és módszetani megoldásokat alkalmaz.
- Hitelesen képviseli a digitalizáció, digitális pedagógia okozta új szemléletmódot, nyitottságot és a változásra való hajlandóságot.
- Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
- Elkötelezett a tanulást támogató digitális ellenőrzési-értékelési módszerek mellett.
- Elkötelezett a tanulók alapvető digitális készségeinek fejlesztésére, a jó gyakorlatot átadására
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező és ajánlott irodalom:
- • Barabási-Albert László: Villanások. A jövő kiszámítható. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010.
- • Benedek András: Tanulás és tudás a digitális korban. In: Magyar Tudomány, 2007. 9. sz.
- • Benedek, András (szerk.): Mikrotartalmak alkalmazása - módszerek iskolai szemmel, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 8.sz. : 2019/2. pp. 1-72. , 72 p. (2019) http://www.ocd.bme.hu/wp-content/uploads/2019/09/8.fuzet_tervezet_KADA_vegleges2.pdf
- • Benedek, András: Tanterv - tananyagegység - mikro-tartalom online környezetben, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 7.sz. : 2019/1. pp. 5-31. Paper: 1 , 27 p. (2019) http://www.ocd.bme.hu/wp-content/uploads/2019/04/Tanterv-tananyagegység-mikro-tartalom-online-környezetben.pdf
- • Digitális Pedagógia 2.0. - (Szerk. Benedek András) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, 2013. pp. 85-133. ISBN: 978-963-279-807-3, https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/index.html
- • Hülber, László (szerk.): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország, Eszterházy Károly Egyetem (2017), 207 p.
- • Molnár, György (szerk.): Oktatás és technológia, Budapest, Magyarország : Typotex Kiadó (2014) , 592 p. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_Oktatas_es_technologia/adatok.html
- • Molnár György: Hozzájárulás a digitális pedagógia jelenéhez és jövőjéhez (eredmények és perspekvák) MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 4. sz.. : 2018/1 pp. 1-70. , 70 p. (2018)
- • Szűts Zoltán (2018): Online. Wolters Kluwer, Budapest
- Stommel, Jesse (2014-11-18). Critical Digital Pedagogy: a Definition / Hybrid Pedagogy. Hybrid Pedagogy. Retrieved 2023-05-30.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Teljesítményértékelési módszerek
- Egyéni és Csoportmunka feladatokban való aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógiai alkalmazások, módszerek fejlesztése vagy használata. - Szintfelmérő értékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző ZH): 33
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 33
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 34
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 91-95 |
Jó | 86-90 |
Közepes | 81-85 |
Elégséges | 51-80 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó és korszerű digitális pedagógia gyakorlatok, módszereke bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 40 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10 |
házi feladat elkészítése | 20 |
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Új didaktikai szempontokA digitális eszközhasználat előnyei és veszélyei. Pszichológiai és kognitív szempontokKépiség szerepe és jelentősége az oktatásbanA nyitott tananyagfejlesztés és nyitott oktatási módszerek modelljeA digitális átállás lehetőségei, kihívásai, társadalmi hatásaiA tükrözött osztályteremi oktatás pedagógiai kérdéseiAz elektronikus tanulási környezetek szerepe a tanítás-tanulás folyamatábanE-learning felfogások, hálózati tanulások (MOOC) meghatározások és modellekAz online tanulás pedagógiai és módszertani kérdéseiAR és VR alapú oktatásmódszertani megoldásokMobil kommunikációs eszközökkel támogatott tanulás módszertani lehetőségeiA digitális állampolgárság oktatásának pedagógiai lehetőségeiA digitális kompetencia keretrendszerek, mint EU-s elvárások szerep és hatása a pedagógusok körébenÉlménypedagógiai módszerek hatása a tanulásra a különböző generációk tükrében |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Benedek András egyetemi tanár | benedek.a@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.