Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
Bevezetni a hallgatókat természettudományok történetének egy központi jelentőségű szeletébe, a kozmosz tudományos kutatásába az ókortól a kora újkorig, és ezen keresztül a tudománytörténet jellemző megközelítéseibe és kutatásának módszertani alapjaiba.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a természettudomány szemléleti és fogalmi alapjait.
- Ismeri a tudomány, a történelem, a társadalom és a kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a tudományos információk és dezinformációk között.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Slide-ok a kurzus hivatalos elektronikus felületén. Slides on the Moodle site of the subject.
- 2. Vassányi M. – Kutrovátz G.: A világ bizonyos szimmetriája. A kora újkori csillagászat története válogatott források tükrében. Budapest: Typotex. 2021.
- 3. Simonyi K.: A fizika kultúrtörténete. Gondolat, 1978 vagy Akadémiai, 1998.
- 4. Duhem, P.: A jelenségek megőrzése. Kairosz, 2005.
- 5. Koestler, A.: Alvajárók. Európa Könyvkiadó, 1996.
- 6. Kuhn, T.: The Copernican Revolution. Harward, 1957.
- 7. Dreyer, J.L.E.: A History of Astronomy from Thales to Kepler. Dover, 1953.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Mindkét zárthelyi dolgozat eredményének külön-külön is el kell érniük a 40%-ot.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-89 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 56-69 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
A pótlás és javítás rendjét a hatályos TVSZ. szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.
A félévben sorra vett témák
1. Bevezetés. A görög preszókratikus korszak csillagászati és kozmológiai elképzelései 2. A görög tudományos csillagászat születése: az Akadémia korai korszaka 3. A Föld mozgásának kérdése és a nemsztenderd ókori csillagászati elméletek 4. A késői görög csillagászat eredményei: a ptolemaioszi rendszer 5. Csillagászat az európai és a muzulmán középkorban 6. Csillagászat a korai reneszánsz korszakban 7. 1. ZH 8. Kopernikusz munkássága 9. Kopernikusz hatása a 16. században 10. Kepler munkássága 11. Galilei munkássága 12. Csillagászat a tudományos forradalom idején 13. A newtoni szintézis és az új világkép 14. 2. ZH.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.