Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KVANTITATÍV MÓDSZEREK
Azonosító
BMEGT20M301
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.31.) az 580393/12/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.31-től.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célja, hogy egységes szintre hozza a BSc képzés során megszerzett ismereteket, illetve ezen túlmenően megismertesse a hallgatókkal azokat a matematikai alapismereteket, módszereket melyek ismeretére építenek az üzleti élet elméletei, módszerei. A tárgy célkitűzése, hogy a hallgatók olyan mélységben ismerjék meg az elméleti hátteret, hogy azt később önállóan, alkotó módon felhasználhassák a további tanulmányaikban, valamint a gyakorlatban is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a valószínűségelmélet, matematikai statisztika általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. ismeri valószínűségszámítás axiómarendszerét, alaptételeit, eseményekkel való műveleteket,
  3. ismeri a legfontosabb elméleti eloszlásokat, velük történő valószínűségmeghatározást,
  4. ismeri a matematikai statisztikai adatelemzés menetét, a statisztikai következtetés módszereit,
  5. ismeri a leíró statisztikai feldolgozás lényegét, mutatóit, a konfidencia-intervallum meghatározásának módját, jelentését, a statisztikai hipotézisvizsgálatok általános menetét, a próbák gyakorlati alkalmazását,
  6. ismeri a korreláció- és regresszió elemzés alapelveit, mutatóit, az elemzés menetét,
  7. ismeri a döntéselméleti alapfogalmakat, a döntési osztályokat, kritériumokat, a csoportos döntés problémáit, a rangmódszerek alkalmazását.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. Alkalmazni tudja a gazdasági/műszaki/technológiai problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  3. Alkalmas elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére a problémák kritikus és konstruktív kezelésére
Attitűd
  1. Probléma felismerő és megoldó készség,
  2. csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező,
  3. együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése),
  2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
  3. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J. – Erdei J. Tóth Zs. E.: Kvantitatív módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, Budapest, 2015,
  • Árva G. – Erdei J. – Kövesi J. – Tóth Zs. E.: Kvantitatív módszerek, feladatgyűjtemény megoldásokkal, oktatási segédanyag, BME GTK, Budapest, 2015
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (képletgyűjtemény, gyakorló feladatok, stb.)
  • Hunyadi L. - Vita L.: Statisztika közgazdászoknak, KSH, Budapest, 2002
  • Kerékgyártóné, Gy. - Sugár, A. - Mundruczó Gy: Statisztikai módszerek és alkalmazásuk a gazdasági, üzleti elemzésekben, KSH, 1996

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A félév során a tananyag elsajátítását három zárthelyi dolgozattal (zh) ellenőrizzük. Mindhárom számonkérés anyaga a zárthelyit megelőző hetek oktatott témakörei. Zárthelyik elméleti kérdésekből, tesztekből és feladatmegoldásokból állnak. A zárthelyiken csak a kiadott képletgyűjtemény, táblázatok és - a tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó - számológép használható. Más segédeszköz (notebook, kézi számítógép, mobiltelefon, stb.) nem használható. A számonkérések alatt bekapcsolt mobiltelefon, vagy más, kommunikációra alkalmas eszköz nem lehet a hallgatónál. A képletgyűjteményben, táblázatokon saját kezű bejegyzések, kiegészítések nem lehetnek. A zh-k során használt képletgyűjteményeket egyesével ellenőrizzük. Ha a zárthelyi során bejegyzéseket, beírásokat találunk a képletgyűjteményben, az a hallgató zárthelyiről való kizárását eredményezi. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Részteljesítmény-értékelés során szerzett pontszám egy-egy hallgatónál nem haladhatja meg az adott tananyagrészhez tartozó összegző tanulmányi teljesítményértékelés maximális pontszámának 25%-át. 3. Az összegző tanulmányi teljesítményértékeléseknél külön-külön nincs minimum pontszám, az összes zh-ból együtt (plusz a részteljesítmény-értékelés során szerzett pontszám) kell elérni az évközi jegy megszerzéséhez szükséges 50%-os határt.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • aktív részvétel: 25
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 84–94
72–83
Közepes 60–71
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az oktatási időszakot követően a három zárthelyi egyben, egy pótzh keretében pótolható. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. Azon hallgatók, akik a pótzh után sem szerezték meg az évközi jegyet, nem teljesítik a tantárgyat, pótpótZH nincs a tárgyból. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 48
félévközi készülés a gyakorlatokra 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 42
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 36
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés.
2. Valószínűségszámítási alapok: valószínűségszámítás tárgya, sztochasztikus események, eseményalgebra alapjai, műveletek eseményekkel, valószínűség fogalma, axiómarendszer.
3. Valószínűség meghatározásának módszerei, feltételes valószínűség fogalma, események függetlensége, valószínűségszámítási tételek.
4. Valószínűségi változók: eloszlásfüggvény, diszkrét és folytonos valószínűségi változók, valószínűségi változók függetlensége, várható érték, szórás, valószínűségi változó további jellemzői.
5. Nevezetes valószínűségeloszlások: karakterisztikus, binomiális, Poisson, hipergeometrikus, diszkrét egyenletes, folytonos egyenletes, exponenciális, normális.
6. Nagy számok törvényei, centrális határeloszlás tétele.
7. Matematikai statisztikai alapok, matematikai statisztika tárgya, mintavétel, sokaság, ismérv, leíró statisztika célja, módszerei.
8. Mintavétel és becslés: paraméterek becslése, a becslés tulajdonságai, pontbecslés módszerei, intervallumbecslés.
9. Hipotézisvizsgálat: célja, eszközei, általános menete, statisztikai próbák csoportosítása, nemparaméteres próbák.
10. Paraméteres próbák alkalmazása.
11. Korreláció- és regressziószámítás: kapcsolatok jellege, két- és többváltozós regressziós modell, mérőszámok, regressziós modell tesztelése, eredmények értelmezése.
12. Döntéselméleti alapok, döntési osztályok, kritériumok.
13. Csoportos döntés, páros összehasonlítás, rangmódszerek alkalmazása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr.Kövesi János Professor Emeritus kovesi.janos@gtk.bme.hu
Fatma Aslan Researcher aslan.fatma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.