Szak: Kognitív tanulmányok MA
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a tudományos elméletek alapvető kérdéseivel, különös tekintettel az empirikus, azon belül pedig a kognitív tudományok problémáival. A hallgatók bevezetést kapnak az interdiszciplináris tudományokat érintő integrációs probléma és az egymástól eltérő modellek és módszerek összeegyeztethetőségének főbb nehézségeibe.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjait.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban
Tanulástámogató anyagok
- Bermúdez, José Luis (2014) Cognitive science, Cambridge University Press.
- Gelfert, Axel (2016) How to do science with models, Springer.
- Schimel, Joshua (2012) Writing science: How to..., Oxford University Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: három zárthelyi dolgozat teljesítése a szorgalmi időszakban VAGY a vizsgaidőszakban. A hallgató megajánlott jegyet szerezhet, amennyiben az összegző tanulmányi teljesítésértékeléseket a szorgalmi időszakban teljesíti. Amennyiben a hallgató nem kíván megajánlott jegyet szerezni, úgy a vizsgaidőszakban is lehetősége van az összegző tanulmányi teljesítményértékelések elvégzésére. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): egy előadás megtartása/egy esszé megírása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (opcionális): 10
- 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (opcionális): 10
- 3. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (opcionális): 10
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 70
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható): 10
- 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható): 10
- 3. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható): 10
- Összesen: 30
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a zárthelyi dolgozatok megírása, valamint az előadás/esszé elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítésértékelések a TVSZ.-nek megfelelően javíthatók vagy pótolhatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 22 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. 1. Bevezetés 2. A kognitív tudomány elméletének története 3. Aluldetermináció és holizmus 4. Az integrációs probléma a kognitív idegtudományban 5. Az elme információfeldolgozásának problémája 6. Az elme információfeldolgozásának problémája II. 7. Az elme szerveződése 8. Neurális hálók az elme modellezésében 9. Elmélet és jelenség különbsége 10. Tudományos reprezentáció és a tudományos modellek használata 11. A modellalkotás stratégiái 12. A tudományos modellek mint a felfedezés eszközei 13. A tudományos modellek mint közvetítők Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bárdos Dániel | egyetemi adjunktus | bardos.daniel@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.