Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the course is to develop a comprehensive picture of the fundamental changes and approaches of science and philosophy, the nature and significance of science and philosophy.
Academic results
Knowledge
- Knows the basics and methodology of the history of science.
- Knows the connections between science, education, society and the media, the different manifestations of this relationship and their consequences.
- Knows the broader system of her field, recognizes the relationships with related disciplines, uses the opportunities provided by the wider system and the contexts related to the system.
- Possesses adequate and sufficient knowledge to orient herself in the various mechanisms of social decision-making.
Skills
- Confidently uses the vocabulary and the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary based on them.
- Possesses the ability to gain a new perspective, she is able to approach science and its environment with an interdisciplinary approach.
- In solving her professional tasks, she is able to independently analyze, evaluate, and synthesize conclusions and explanations.
- She is able to apply a wide range of well-established techniques for the critical analysis and processing of information.
- She is able to participate in the process of lifelong learning.
- Identifies special professional problems with an interdisciplinary approach, explores and articulates the detailed theoretical and practical background needed to solve them.
- Using the learned theories and methods, she explores, systematizes and analyzes facts and basic connections, formulates independent conclusions, critical remarks, and decision-making proposals, and makes decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
Attitude
- Accepts and consistently embraces the diversity of social scientific thinking and credibly represents its conceptual foundations in her narrower and wider environment.
- Open to critical self-reflection, various forms of professional development, self-improvement methods of intellectual worldview and strives for self-development in these areas.
- Possesses a problem-centric perspective and problem-solving thinking.
Independence and responsibility
- In her own professional environment, she develops a historically and politically coherent individual position, which helps the development of herself and her environment.
- She is independent, constructive and assertive in forms of cooperation inside and outside the institution.
- Carries out her work independently with a critical evaluation and continuous correction of her activity.
- Participates responsibly in the development and justification of her professional views.
- Responsible for her analyzes, conclusions and decisions.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok letölthetőek a tantárgy hivatalos elektronikus felületéről / Lecture notes and PPT-slides available on Moodle
- Dear, Peter. 2019. Revolutionizing The Sciences, 3rd edition, Red Globe Press.
- Grant, Edward. 1996. The Foundations of Modern Science in the Middle Ages: Their Religious, Institutional and Intellectual Contexts, Cambridge University Press: Cambridge.
- Lindberg, David C. 1992. The Beginnings of Western Science: The European Scientific Tradition in Philosophical, Religious and Institutional Context, 600. B.C. to A.D. 1450, University of Chicago Press: Chicago.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő írásbeli teljesítménymérés vagy házi feladat, valamint az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Performance assessment methods
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két zárthelyi dolgozat megírása a félév során VAGY a vizsgaidőszakban. A hallgató megajánlott jegyet szerezhet, amennyiben a két összegző teljesítményértékelést a szorgalmi időszakban elvégzi. Amennyiben a hallgató nem kíván megajánlott jegyet szerezni, abban az esetben az összegző tanulmányi teljesítményértékeléseket a vizsgaidőszakban is elvégezheti. 2. Beadandó dolgozat: a két összegző teljesítményértékelés kiváltható egy beadandó dolgozat megírásával a tárgy tematikájában egy oktatóval előre egyeztetett témában, amelyet a hallgató választ, de az oktató hagy jóvá. A dolgozat (12es betűméret, 1,5ös sorköz, Times New Roman betűtípus) 6-12 oldal terjedelmű kell, hogy legyen. Részletek az oktatóval való egyeztetés során, amely értelemszerűen a jegyszerzési mód feltétele.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (opcionális): 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (opcionális): 50
- 3. összegző teljesítményértékelés (beadandó dolgozat, opcionális): 100
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható): 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható): 50
- összesen: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 81–90 |
Good | 71–80 |
Satisfactory | 61–70 |
Pass | 50–60 |
Fail | 49 |
Retake and late completion
Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés a vizsgaidőszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.05.2023.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Paksi Dániel | egyetemi docens | paksi.daniel@gtk.bme.hu |
Kutrovátz Gábor | egyetemi docens | kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu |