Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy példákon és gyakorlatokon keresztül bemutassa a hallgatóknak a tudománykommunikáció elméleti alapjait, valamit azok hagyományos és nem hagyományos platformjait. A kurzus első részében a hallgatók röviden megismerkednek a tudomány működésével, a tudományról és tudósokról kialakult sztereotípiákról, és a tudománykommunikáció elméleteivel. A tantárgy második részében a tudománykommunikáció hagyományos platformjai kerülnek bemutatásra, úgy mint az online és offline tudományos újságírás, valamint az elektronikus médiumok, vagyis a ismeretterjesztő rádiós és TV-műsorokat. A kurzus harmadik részében a nemhagyományos színterekkel ismerkedhetnek meg a hallgatók, beleértve a komplex tudományos projekteket, az alulról szerveződő kezdeményezéseket (pl. meet-upok) valamint a tudományos blogokat és vlogokat. Szintén elemzésre kerülnek majd az irodalomban és filmekben/sorozatokban bemutatott tudomány- és tudósképek, és olyan érdekességek, mint a science cafék és science art. A tantárgy csoportos és egyéni feladatokon keresztül segíti a hallgatókat a tudománykommunikációs ismeretek elsajátításában, nagy hangsúlyt fektetve a gyakorlati tudás megszerzésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Elemzési képesség
Attitűd
- A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
- Szakmai és morális hozzáállás
Önállóság és felelősség
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
- Önállóság
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban, audiovizuális és prezentációs eszközök/technikák, valamint online közösségi platformok használata.
Tanulástámogató anyagok
- van Dam, Frans és tsai. (2020) szerk. Science Communication. An Introduction. Singapore: World Scientific.
- Egyed László és tsai. (2012) A tudománykommunikáció nem hagyományos színterei. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
- Gregory, Jane és Miller, Steve (2000) Science in Public. Cambridge, UK: Perseus.
- Haynes, Roslynn D. (2017) From Madman to Crime Fighter: The Scientist in Western Culture. Johns Hopkins University Press.
- Kárpáti Andrea és Vásárhelyi Tamás (2011) szerk. Múzeumi tanulás. Budapest: Typotex.
- Lewenstein, Bruce V. (2003) Models of Public Communication of Science and Technology. https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/58743/Lewenstein.2003. Models_of_communication.CC%20version%20for%20Cornell%20eCommons.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
- Palugyai István és tsai. (2011) Tudományos újságírás. Budapest: Tudományos Újságírók Klubja.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.
Teljesítményértékelési módszerek
A. A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): az elméleti anyagokhoz köthető elemzések, rövid írásos vagy audio/vizuális anyagok elkészítése, bemutatása. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): a félév során tanultak felhasználásával egy tudománykommunikációs projekt elkészítése, bemutatása valamint bírálata, amit a hallgató egyénileg vagy csoportosan készít el.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 40
- aktív órai részvétel: 20
- összesen: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- részteljesítmény-értékelés (projektfeladatok): 40
- összesen: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 74-85 |
Közepes | 62-73 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A teljesítményértékelések közül egy házi feladat pótolható/javítható a pótlási héten.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 40 |
házi feladat elkészítése | 36 |
projektfeladat felkészülés | 28 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.
A félévben sorra vett témák
Tudománykommunikáció alapok, a tudománykommunikáció célja, közönsége, hagyományos és nem-hagyományos színterei. Tematika, követelmények. Hogyan működik a tudomány? Tudomány és tudománykommunikátorok kapcsolata. Tudománykommunikációs szervezetek. Tudománykommunikációs elméleti modellek. Sztereotípiák a tudományról, tudósokról (társadalomtudósok és természettudósok). Hagyományos tudománykommunikációs formák. Offline tudományos újságírás. Hír, interjú, esszé. Elektronikus média. Rádió és televíziós műsorok. Online tudományos újságírás. Offline és online újságírás hasonlóságai és különbségei. Nem-hagyományos tudománykommunikációs formák. Science café-k. Science art. Science meet-upok. Tudományos viták. Ismeretterjesztő előadások. Komplex tudományos projektek. A Mindentudás Egyeteme. Tudományos fesztiválok és rendezvények. A budapesti Tudományfesztivál. Múzeumok és kiállítások, múzeumpedagógia. Science centerek. Irodalom és film. Horror és science-fiction. Popkulturális sztereotípiák és változásaik. Kutatói blogok és vlogok. Tudósok a közösségi média oldalakon (Facebook és Twitter).
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Petschner Anna | egyetemi tanársegéd | petschner.anna@gtk.bme.hu |
Egres Dorottya | egyetemi adjunktus | egres.dorottya@gtk.bme.hu |
Karakas Alexandra | egyetemi tanársegéd | karakas.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.