Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tudománykommunikáció 1.
Azonosító
BMEGT41A115
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Kutrovátz Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs/None
Gyenge
Nincs/None
Párhuzamos
Nincs/None
Kizáró feltételek
Nincs/None
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.31.) az 580393/12/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.31-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy példákon és gyakorlatokon keresztül bemutassa a hallgatóknak a tudománykommunikáció elméleti alapjait, valamit azok hagyományos és nem hagyományos platformjait. A kurzus első részében a hallgatók röviden megismerkednek a tudomány működésével, a tudományról és tudósokról kialakult sztereotípiákról, és a tudománykommunikáció elméleteivel. A tantárgy második részében a tudománykommunikáció hagyományos platformjai kerülnek bemutatásra, úgy mint az online és offline tudományos újságírás, valamint az elektronikus médiumok, vagyis a ismeretterjesztő rádiós és TV-műsorokat. A kurzus harmadik részében a nemhagyományos színterekkel ismerkedhetnek meg a hallgatók, beleértve a komplex tudományos projekteket, az alulról szerveződő kezdeményezéseket (pl. meet-upok) valamint a tudományos blogokat és vlogokat. Szintén elemzésre kerülnek majd az irodalomban és filmekben/sorozatokban bemutatott tudomány- és tudósképek, és olyan érdekességek, mint a science cafék és science art. A tantárgy csoportos és egyéni feladatokon keresztül segíti a hallgatókat a tudománykommunikációs ismeretek elsajátításában, nagy hangsúlyt fektetve a gyakorlati tudás megszerzésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete.
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Elemzési képesség
Attitűd
  1. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
  2. Szakmai és morális hozzáállás
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Önállóság
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban

Oktatásmódszertan

Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban, audiovizuális és prezentációs eszközök/technikák, valamint online közösségi platformok használata.

Tanulástámogató anyagok

  • van Dam, Frans és tsai. (2020) szerk. Science Communication. An Introduction. Singapore: World Scientific.
  • Egyed László és tsai. (2012) A tudománykommunikáció nem hagyományos színterei. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
  • Gregory, Jane és Miller, Steve (2000) Science in Public. Cambridge, UK: Perseus.
  • Haynes, Roslynn D. (2017) From Madman to Crime Fighter: The Scientist in Western Culture. Johns Hopkins University Press.
  • Kárpáti Andrea és Vásárhelyi Tamás (2011) szerk. Múzeumi tanulás. Budapest: Typotex.
  • Lewenstein, Bruce V. (2003) Models of Public Communication of Science and Technology. https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/58743/Lewenstein.2003. Models_of_communication.CC%20version%20for%20Cornell%20eCommons.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
  • Palugyai István és tsai. (2011) Tudományos újságírás. Budapest: Tudományos Újságírók Klubja.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.

Teljesítményértékelési módszerek

A. A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): az elméleti anyagokhoz köthető elemzések, rövid írásos vagy audio/vizuális anyagok elkészítése, bemutatása. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): a félév során tanultak felhasználásával egy tudománykommunikációs projekt elkészítése, bemutatása valamint bírálata, amit a hallgató egyénileg vagy csoportosan készít el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 40
  • aktív órai részvétel: 20
  • összesen: 60

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény-értékelés (projektfeladatok): 40
  • összesen: 40

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90
74-85
Közepes 62-73
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A teljesítményértékelések közül egy házi feladat pótolható/javítható a pótlási héten.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 20
felkészülés a teljesítményértékelésekre 40
házi feladat elkészítése 36
projektfeladat felkészülés 28
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.

A félévben sorra vett témák

Tudománykommunikáció alapok, a tudománykommunikáció célja, közönsége, hagyományos és nem-hagyományos színterei. Tematika, követelmények. Hogyan működik a tudomány? Tudomány és tudománykommunikátorok kapcsolata. Tudománykommunikációs szervezetek. Tudománykommunikációs elméleti modellek. Sztereotípiák a tudományról, tudósokról (társadalomtudósok és természettudósok). Hagyományos tudománykommunikációs formák. Offline tudományos újságírás. Hír, interjú, esszé. Elektronikus média. Rádió és televíziós műsorok. Online tudományos újságírás. Offline és online újságírás hasonlóságai és különbségei. Nem-hagyományos tudománykommunikációs formák. Science café-k. Science art. Science meet-upok. Tudományos viták. Ismeretterjesztő előadások. Komplex tudományos projektek. A Mindentudás Egyeteme. Tudományos fesztiválok és rendezvények. A budapesti Tudományfesztivál. Múzeumok és kiállítások, múzeumpedagógia. Science centerek. Irodalom és film. Horror és science-fiction. Popkulturális sztereotípiák és változásaik. Kutatói blogok és vlogok. Tudósok a közösségi média oldalakon (Facebook és Twitter).

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Petschner Anna egyetemi tanársegéd petschner.anna@gtk.bme.hu
Egres Dorottya egyetemi adjunktus egres.dorottya@gtk.bme.hu
Karakas Alexandra egyetemi tanársegéd karakas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.