I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Philosophy of biology
ID (subject code)
BMEGT41V109
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
Course grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Bárdos Dániel
Position
Adjunct professor
Contact details
bardos.daniel@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Philosophy and History of Science
Subject website
Language of the subject
Magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
Nincs
Weak
Nincs
Parallel
Nincs
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580393/12/2023 registration number. Valid from: 31.05.2023.

Objectives

Students will gain insight into some of the important problems and methods of philosophy of biology. Selected topics help students to better understand their profession and subjects and to develop a reflective relationship with them.

Academic results

Knowledge
  1. Knows the teorethical and methodological foundations of the conceptual questions surrounding biology.
  2. Knows the terminology of the philosophy of special sciences.
  3. Knows the broader system of her field, recognizes the relationships with related disciplines, uses the opportunities provided by the wider system and the contexts related to the system.
Skills
  1. Confidently uses the vocabulary and the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary based on them.
  2. Possesses the ability to approach the biological sciences with an interdisciplinary approach.
  3. In solving her professional tasks, she is able to independently analyze, evaluate, and synthesize conclusions and explanations.
  4. She is able to apply a wide range of well-established techniques for the critical analysis and processing of information.
  5. Identifies special professional problems with an interdisciplinary approach, explores and articulates the detailed theoretical and practical background needed to solve them.
Attitude
  1. 1. Accepts and consistently and plausibly represents the diversity of the perspectives of
  2. social sciences in the related narrower and wider environment.
  3. 2. Demonstrates and open mind to critical self-evaluation, to various forms of training, to
  4. the self-help forms of intellectual worldview. Endeavours for self-development in these
  5. areas.
Independence and responsibility
  1. Open to valid critical remarks.
  2. Applies a systems-based approach in her thinking.
  3. Takes the responsibility in forming and justifying professional views.
  4. Takes the responsibility for own analyses, conclusions and decisions.

Teaching methodology

Lectures, verbal and written communication

Materials supporting learning

  • Godfrey-Smith, Peter. 2013. Philosophy of biology. Princeton University Press.
  • Okasha, Samir. 2019. Philosophy of biology. Oxford University Press.
  • Rosenberg, Alex, és Daniel W. McShea. 2007. Philosophy of biology: A contemporary introduction. Routledge.
  • Sterelny, Kim, és Paul E. Griffiths. 2012. Sex and death: An introduction to philosophy of biology. University of Chicago Press.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és opcionális házi feladatok (esszé készítés) alapján történik.

Performance assessment methods

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%-át el kell érni a tárgy teljesítéséhez. 2. Részteljesítmény-értékelés – szorgalmi feladat (házi feladat – esszé készítés): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített esszé. Az esszével plusz pontok szerezhetők, amelyek a tananyaghoz kapcsolódó összegző teljesítményértékelésbe számítanak be. A plusz pontok számát az oktató az esszé témaja és nehézsége alapján határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • részteljesítmény értékelés (opcionális házi feladat): 50

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 85-89
Good 73-84
Satisfactory 65-72
Pass 50-64
Fail 49

Retake and late completion

Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 32
összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.05.2023.

Topics covered during the term

In order to achieve the learning outcomes set out in point 2.2, the subject consists of the following thematic blocks. In the sillabuses of the courses announced in each semester, we schedule these thematic elements according to the calendar and other features.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements