Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tárgy célja A műszaki területen oktatott szakmai gyakorlatok tanítás- és tanulás-módszertani sajátosságainak elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A végzett szakoktató rendelkezik az információszerzéshez, az információk feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges alapvető (szövegértési, logikai, informatikai) felkészültséggel.
- Ismeri az általa tanított tudományág, szakterület (műveltségi terület, művészeti terület) ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel.
- Ismeri a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
- Ismeri a szakmódszertan hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit.
- Ismeri az adott szakterület társadalomban betöltött szerepét, a szaktárgy tanításának céljait, feladatait, a tanulók személyiségfejlődésének és gondolkodásfejlesztésének segítésében.
- Ismeri a szaktárgy tantervét, tantervi és vizsgakövetelményeit, valamint a tantárgy tanulási sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját.
- Ismeri a szaktárgy tanítása-tanulása során felhasználható nyomtatott és nem nyomtatott információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a digitális tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat.
Képesség
- A szakképzett szakoktató szakmai témában képes szakszerűen kifejezni magát mind szóban, mind írásban.
- Képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások felismerésére, a szaktárgyi integráció megvalósítására.
- Képes a szaktárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére.
- Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
- Képes az alkotó információ- és könyvtárhasználatra és az információ-kommunikációs technológia használatára.
- Képes a szaktantárgy tanításának-tanulásának tanórán és iskolán kívüli lehetőségeit megvalósítani különböző színtereken.
- Képes a szaktárgyak során fejlesztett kompetenciák más műveltségterületeken is fejlődést generáló szinergikus hatásainak tervezésére, kihasználására.
- Szaktárgyi felkészültségével kapcsolatban önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Attitűd
- A végzett szakoktató elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt.
- Reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
- Törekszik az aktív együttműködésre a szaktárgy, valamint más szaktárgyak tanáraival.
- Tudatosan él a transzferhatás kihasználásának lehetőségeivel.
- Nyitott a megismerés, illetve a tapasztalatszerzés iránt, törekszik a tanulók megismerési és alkotási vágyának, önművelési igényeinek a felébresztésére és fenntartására.
Önállóság és felelősség
- Önállóság jellemzi, nyitott a külső változásokra, aktívan képes részt venni az iskola szaktárgyi munkaközösségének munkájában.
- Követi és figyelembe veszi munkájában a szakmai tárgyak fejlődésének és a helyi innovációk eredményeit is.
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, egyéni-, páros- és csoportmunkák, gyakorlatok, saját élmények feldolgozása, kommuniká-ció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Tóth Péter (2021): Fejezetek a mérnökpedagógiából II. Typotop Kiadó, Budapest.
- Szatmáry Béla (1987): Az ipari szakmai gyakorlatok tanításának általános módszertana. Tankönyvkiadó, Budapest.
- Szatmáry Béla (1987): Tanulmányok a szakmai gyakorlati oktatás módszertana köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.
- Ajánlott irodalom:
- Vendégh Sándor – Daubner Gyula (szerk.) (1980): Gyakorlati oktatási kézikönyv, Munkaügyi Minisztérium, Szakoktatási és Továbbképzési Intézete, Budapest.
- Kovács Miklós (2008): A gyakorlati oktatás módszertana. Széchenyi István Egyetem, Győr.
- Adolf Melezinek (1989): Mérnökpedagógia. Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi beadandó komplex feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (beadandó komplex feladat): az autonómia és felelősségvállalás és a szaktárgyi tudás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített beadandó dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): az autonómia és felelősségvállalás s a szaktárgyi tudás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felké-szült megjelenés és tevékeny részvétel a szaktárgyi szakmai tantárgyak megismerése során. Az egységes értéke-lési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) - van
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (komplex feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontaktórán való részvétel és a házi feladatok elkészítése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 51-61 |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1) A beadandó komplex feladat – szabályzatban meghatározott díj fizetése mellett – a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pó-tolható. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb egyéni feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a projektfeladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon (14x4) | 56 |
komplex beadandó feladat elkészítése | 34 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 60 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Szakmajegyzék. A szakmai gyakorlatok szerepe. A tantárgyi speciális célok szakiskolákban. A tantárgy tanításának feladatai. A feladatok megoldásának feltételei. A szakmai gyakorlatok tantárgyának általános tartalma. A szakmai gyakorlatok dokumentációi.A megismerési folyamat főbb sajátosságai a szakmai gyakorlatokon. A szakértelem alapvető változásai a tanítás-tanulás folyamatában. A tanulók személyiségtulajdonságainak fejlődése a tanulási folyamat során. A tanulók fizikai terhelésével kapcsolatos módszertani kérdések. A szakmai gyakorlatok tantárgy főbb tanítási eljárásai. A szakmai gyakorlatok oktatásának szakaszai. A didaktikai feladatok sajátosságai.A szakmai gyakorlatok oktatásának megszervezése. A tanítás-tanulás megszervezése a gyakorlati foglalkozásokon. A munkamódszer. A tantárgy módszereinek megválasztása. A gyakorlatok előkészítésének módszerei. Felkészítés a tanulásra, az oktató instrukciója.A gyakorlatok módszertana. Tanulásirányítás a foglalkozás befejező részében. A gyakorlati foglalkozások felépítése. A tanulók elméleti aktivitásának fokozása. Ellenőrzés, értékelés, osztályozás. Szakoktatók módszertani kultúrája. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | kata.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.