Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATI KÉPZÉSEK TERVEZÉSE ÉS SZERVEZÉSE
Azonosító
BMEGT51M584
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
9
Gyakorlat
14
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a vállalati képzések sajátosságait és mind a munkáltató, mint a munkavállaló szükségleteinek megfelelő rövid-, közép- és hosszútávú képzések egymásra épülő, hatékony rendszerében tudjon gondolkodni. Azaz képes legyen átlátni az adott emberi erőforrásokban rejlő lehetőségeket és ezt a közös fejlődés érdekében, a legjobb irányba elmozdítani.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Rendelkezik a vállalati képzések tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről.
  2. 2. Feltudja mérni és segítséget tud nyújtani a menedzsment számára a rövid-, közép- és hosszútávú vállalati hatékonyság, termelékenység növelése érdekében szükséges képzésekről. Elsajátította a gyakorlati foglalkozások tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait. Ismeri és alkalmazza az egész életen át tartó tanulás jelentőségét.
  3. 3. Számos szakmai szempontot figyelembe véve szem előtt tudja tartani a dolgozók egzisztenciális és érzelmi biztonságának megteremtését és megerősítését célzó változások segítését a munkavállalók képzésében. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás, beleértve a felnőttképzés legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezési stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben.
Képesség
  1. 1. Képes a képzési programok összeállítására, a megfelelő szakemberek kiválasztására, vállalat érdekeinek összehangolására a munkavállaló képességeivel és lehetőségeivel, valamint az elméleti követelményekkel.
  2. 2. Képes a meglévő szervezeti tudás áttekintésére és a képzések tervezésében szem előtt tartja a méltányos és igazságos foglalkoztatás szempontjait is, amely hozzájárul a munkavállalók jóllétéhez és vállalati légkör minél pozitív alakításához.
  3. 3. Képes hosszú távon gondolkodva, sok szempontú, multidiszciplináris tervezésre, amely hozzájárul a vállalat piaci stabilitásához és a munkavállalók egyéni életbiztonságához egyaránt.
  4. 4. Képes a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, értékelésére a minőségbiztosítási elvek figyelembevétele révén.
  5. 5. Képes a munkavállalók képességeinek fejlesztésére, különös tekintettel a logikus gondolkodásra, a problémamegoldásra, az ismeretszerzésre és a kommunikációra.
  6. 6. Képes szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
  7. 7. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére is.
  8. 8. Képes az oktatási stratégiáknak (módszerek, munka és szervezeti formák, taneszközök) a gyakorlati oktatás nézőpontjából való megválasztására, alkalmazására, a megvalósítás eredményének ellenőrzésére, értékelésére, majd a folyamat korrekciójára.
  9. 9. Képes a szakképzés keretében a felnőttképzés és a duális képzés megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, képes megtervezni és vezetni a vállalati rövidciklusú képzéseket.
  10. 10. Képes közreműködni a vállalati gyakorlati képzési helyek kialakításában.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a pedagógia átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működésének alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  2. 2. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  3. 3. Nyitott és kezdeményező az adott vállalat képzési, továbbképzési, betanítási feladatainak tervezése és lebonyolítása iránt.
  4. 4. Tiszteli munkatársai személyiségét.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Felelősséggel részt vállal a képzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Benedek András (szerk.): A szakképzés pedagógia alapkérdései, egyetemi jegyzet, BME-GTK, 2005. december
  • 2. Barizsné Hadházi Edit és Polónyi István (2004): Felnőttképzés, vállalati képzés. Debreceni Egyetem, https://mek.oszk.hu/05500/05593/05593.pdf
  • 3. Goleman, D.: Érzelmi intelligencia a munkahelyen SHL Kiadó, Budapest, 2002.
  • 4. Halász Gábor (2003): A munka átalakuló világa és az oktatással szembeni igények. In: Útközben - Minőségfejlesztés a tanulásfejlesztésért. Válogatás az V. és a VI. szegedi minőségbiztosítási konferencia előadásaiból. Szeged. 13-26.
  • 5. McCrae, R.R. (1992): Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI). Professional Manual Odessa, FL: Psychological Assessment Resources
  • 6. Solti-Halász-Fekete: Gyakorlati oktatás a duális képzésben, in: szerk. Benedek A: Oktatási elméletek a szakképzésben
  • 7. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás. Budapest, 2001, Önkonet Kft.
  • 8. Tóth Katalin (2021): Szervezeti képzés jellemzői empirikus vizsgálatok tükrében, Doktori (PhD) értekezés, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola,
  • https://archive.uni-mate.hu/sites/default/files/toth_katalin_ertekezes.pdf
  • 9. Tóth Péter: A tanulói problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének stratégiái

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli és/vagy szóbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): - Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, - Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. - Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 20
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt tanórán való részvétel és a házi feladatok elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 23
házi feladatra felkészülés 79
egyéb felkészülés 48
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Vállalti struktúrák és a humánerőforrás fontosságaEgzisztenciális és érzelmi biztonság vs. profit és versenyképességEgyenlő esélyek, megfelelő bánásmód az oktatásban és a képzésbenTehetségkutatás és tehetséggondozás vállalati környezetbenA képzések tematikája, struktúrája, rendszereA képzések pedagógiája és pszichológiájaHogyan győzzük meg a munkaadót és hogyan a munkavállalótÉrtékelés és mérés, rövid és hosszútávú követések, eredménykimutatásokAz oktató személyeÖnreflexiók, tudástranszfer – amire készülni tudunk és ami jön!

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.