Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KORSZERŰ MÓDSZERTANOK A SZAKKÉPZÉSBEN
Azonosító
BMEGT51M583
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
9
Gyakorlat
14
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy a szak- és kutatásmódszertani tantárgyakat kiegészítse a neveléstudomány talaján, de interdiszciplináris módon a legújabb kutatások eredményi segítségével megalkotott gyakorlatokkal. Olyan tartalmakat emelve be a szakképzés területére, amely segít rövid távon, de hosszantartó hatékonysággal követni a piacgazdaság gyorsan változó világát. Az oktató feladata a versenyképes tudás átadása. Hogyan lehet követni, megfelelni, megfeleltetni, alkalmazni, vagy egyszerűen megtalálni a lehetőségeket? A tantárgy célja olyan kompetenciák erősítése, amely mindezekben segít és olyan attitűd kialakítása, amely elfogadja a segítséget és megérti a változást.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Rendelkezik a szak- és kutatásmódszertani tárgyak ismeretanyagával, amelyet egy összetett rendszerként kezel és értelmez. Képes elfogadni a generációs változások sokszínűségét és nem a lehetőségeket, illetve a tanulókat szeretné saját tudásához illeszteni, hanem saját tudását tudja a lehetőségekhez és az elvárásokhoz társítani.
  2. 2. Feltudja mérni és segítséget tud nyújtani a különböző adottságú, képességű és tehetségű tanulók számára. Elsajátította a gyakorlati foglalkozások tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait. Ismeri és alkalmazza az egész életen át tartó tanulás jelentőségét.
  3. 3. Ismeri és alkalmazza tehetségkutatás és tehetséggondozás alapvető módszertanát.
  4. 4. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás, beleértve a felnőttképzés legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezési stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Számos szakmai szempontot figyelembe véve szem előtt tudja tartani a tanulók érzelmi biztonságának megteremtését és megerősítését célzó változások segítését képzésében.
  5. 5. Ismeri, használja és kritikai szemlélettel tudja kezelni a különböző médiák oktató anyagait (pl. youtube kisfilmjeit).
  6. 6. Nyitott az alternatív pedagógiai módszerek bizonyos elemeinek beemelésére az oktatási folyamatokba.
  7. 7. Nyitott a felsőoktatási módszerek bizonyos elemeinek alkalmazására a szakmai képzés rendszerébe.
  8. 8. Ismeri az általa tanított tudományág, szakterület (műveltségi terület, művészeti terület) ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel.
  9. 9. Ismeri a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
  10. 10. Ismeri a szakmódszertan hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit.
  11. 11. Ismeri az adott szakterület társadalomban betöltött szerepét, a szaktárgy tanításának céljait, feladatait, a tanulók személyiségfejlődésének és gondolkodásfejlesztésének segítésében.
Képesség
  1. 1. Képes az általa megtanult egyéb tudományági szaktárgyak anyagának integrált, rendszer szintű alkalmazására az oktatási folyamatokban.
  2. 2. Képes tudásának interdiszciplináris alkalmazására és továbbadására.
  3. 3. Képes folyamatosan fejleszteni személyiségét, szakmai tudását, kommunikációját és minden olyan kompetenciáját, amely alkalmassá, sőt a legmegfelelőbbé teszi őt a szakképzésben való oktatásra, pedagógiai munkára.
  4. 4. Képes megfelelő időközönként felülvizsgálni saját attitűdjeit, önelemzéssel értékelni saját személyiségét és munkáját.
  5. 5. Képes megkeresni és beemelni az új módszertanokat, az új oktatási és képzési elméleteket.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a pedagógia átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működésének alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  2. 2. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  3. 3. Nyitott és kezdeményező az adott szakképzési, továbbképzési, betanítási feladatainak tervezése és lebonyolítása iránt.
  4. 4. Tiszteli tanítványai személyiségét.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Felelősséggel részt vállal a képzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  2. 2. Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének szakmai és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
  3. 3. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterület képzett szakembereivel is.
  4. 4. Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  5. 5. Elkötelezett munkatársai tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg feladatkörében betöltött szerepét.
  6. 6. Elkötelezett a tanulást és önfejlődést támogató értékelés mellett.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Benedek András (szerk.): A szakképzés pedagógia alapkérdései, egyetemi jegyzet, BME-GTK, 2005. december
  • 2. Gyarmathy Éva (2020): Az infokommunikációs társadalom generációi, OFOE, https://osztalyfonok.hu/konyvesbolt/konyvek/GyarmathyEva_Az_infokommunikacios_tarsadalom_generacioi.pdf
  • 3. Lanszki Anita (2022): Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban, L’Harmattan, Budapest http://real.mtak.hu/153785/1/Digitalismediaestortenetmeselesafelsooktatasban.pdf
  • 4. Solti-Halász-Fekete: Gyakorlati oktatás a duális képzésben, in: szerk. Benedek A: Oktatási elméletek a szakképzésben
  • 5. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás. Budapest, 2001, Önkonet Kft.
  • 6. Tóth Péter: A tanulói problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének stratégiái

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli és/vagy szóbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): - Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, - Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. - Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 20
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt tanórákon való részvétel és a házi feladatok elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 23
házi feladatra felkészülés 79
egyéb felkészülés 48
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Általános problémák különleges megoldásokGenerációk „harca” „Mi és ők” – generációk genetikai változásai, avagy a képesség és képtelenség dilemmája„Lusta vagy csak más?” vertikális és horizontális olvasásIKT eszközök nem mindennapi használata az oktatásbanVonjuk be a szülőket?! – avagy a család ereje, és a küzdés a bennmaradásértAz alacsony szocioökonómiai státusz hatása és a megsegítésTehetséggondozás, tehetségkutatásTörténetmesélés az oktatásban, avagy a mese ősi szerepe és az emberiség jövőjeA pozitív pedagógia szerepe és az érzelmi biztonság (SNI, BTM) – „Tudom, hogy tudod! Segítünk!”Önvizsgálat, reflexiók, közös tudásátadás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus emese@berzsenyi.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.