I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SECTOR PROFESSIONAL KNOWLEDGE 1.
ID (subject code)
BMEGT51M591
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
9
Practice
14
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Tóth Péter
Position
assistant professor
Contact details
toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

Professional further training of students with the elements of professional master's training.

Academic results

Knowledge
  1. Expanding professional knowledge and establishing the possibility of individual further training in the selected field of the engineering/economics profession.
Skills
  1. The student is able to follow the current development trends in his profession.
  2. The student is suitable for professional communication with professionals outside the school.
Attitude
  1. A hallgató folyamatosan képes továbbképezni önmagát szakmájában.
  2. Kialakul benne a helyi tananyag folyamatos fejlesztésének igénye.
  3. Szakmai tudásával hozzájárul tanulóinak pályaválasztásához.
Independence and responsibility
  1. By independently processing professional publications, you will be able to develop your professional competencies.
  2. With the help of his professional knowledge that goes beyond the school curriculum, he also becomes suitable for the tasks of talent management.

Teaching methodology

In addition to the primarily face-to-face teaching methods, students can master the course material by independently processing the course material and solving tasks.

Materials supporting learning

  • 1. Az adott (műszaki vagy közgazdasági) szakterület kiválasztott mesterképzős jegyzetei.
  • 2. A tárgy moodle-tanlapjára elhelyezett diasorok.X

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése szóbeli beszámolók és konzultációnként egy tudásfelmérő teszt (összesen 4 db), illetve házi feladatok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Esszé (egy kiválasztott közgazdasági téma tanításának megtervezése), illetve tervezési feladat (termelési kapacitások tervezése és elemzése) készítése egy kiválasztott műszaki/közgazdasági témában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • részteljesítmény értékelés (4 db. teszt): 60
  • részteljesítmény értékelés (esszé, tervezési feladat): 40
  • részteljesítmény (órai aktivitás): 50
  • összesen: 150

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Kontakt tanórán való részvétel, teszt feladat megoldása, esszé, tervezési feladatok elkészítése

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 87-95
Good 75-86
Satisfactory 62-74
Pass 51-61
Fail 50%

Retake and late completion

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 23
házi feladatra felkészülés 79
egyéb felkészülés 48
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.03.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A számviteli törvény (közgazdaságtan 4 óra szeminárium és gyakorlat)Számviteli alapelvek (közgazdaságtan 5 óra szeminárium és gyakorlat)A mérleg részei (közgazdaságtan 5 óra szeminárium és gyakorlat)Beszámolási kötelezettség (közgazdaságtan 5 óra szeminárium és gyakorlat)A beszámoló részei (közgazdaságtan 4 óra szeminárium és gyakorlat)Statisztikai elemzések a tanári korfák témájában (műszaki 2 óra szeminárium és gyakorlat)Tartalékelemek szükséges számának meghatározása a biztonságos termelés érdekében (műszaki 2 óra szeminárium és gyakorlat)Visszacsatolások a műszaki életben és az iskolában (műszaki 2 óra szeminárium és gyakorlat)Időalapok számítása és elemzése, kapacitásszámítás és kapacitásmutatók, termelési tartalékok feltárása (műszaki 5 óra szeminárium és gyakorlat)Méréselmélet – első- és másodfajú hibák elemzése (műszaki 5 óra szeminárium és gyakorlat)A hálótervezés módszerei (műszaki 7 óra szeminárium és gyakorlat)

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements