Verziók
Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja: megismertetni a hátrányos megkülönböztetés, a diszkrimináció jogi szabályozását, a hátrányos megkülönböztetés tilalmának fogalmát, következményeit, a szegregáció köznevelésben való megjelenési formáit, az esélyegyenlőség biztosítási lehetőségeit és az integrációt segítő nevelési megoldásokat, az oktatásirányítás központi programjait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit
- Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását
- Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében
- Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén
- Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat
Képesség
- Képes az esélyegyenlőség nemzetközi dokumentumaiban megfogalmazott elvek iránti érzékenységre
- Képes a megkülönböztetés különböző formái felszámolási lehetőségeinek feltárása, elemzésére
- Képes az etnikai szegregáció elleni fellépésre
- Képes a hátrányos megkülönböztetés különböző jogorvoslati fórumainak és lehetőségeinek igénybe vételére
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
- Magyarország Alaptörvénye
- Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
- Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
- A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt egy (1 darab) házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. A vizsga-időszakban legalább elégséges érdemjegy megszerzése
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önálló-ság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Tételsor alapján történő szóbeli felelet. Ezt módosíthatja a hallgató által készített 10-12 oldalas dolgozat, az oktató által megadott témakörből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10%
- összesen: 10%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- házi feladat: 10%
- szóbeli vizsga: 90%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A vizsgajegy megszerzésének feltétele a kihúzott tétel, ill. a beadott dolgozat legalább elégséges szintű teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat, valamint a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
Házi feladatra felkészülés | |
vizsgára felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak: diszkrimináció, előítélet, esélyegyenlőségi politika, fogyatékosság, hátrányos helyzet, hátrányos megkülönböztetés, integráció, korai iskolaelhagyás, másság, szegénység szegregáció, társadalmi kirekesztés. |
2. | Nemzetközi alapelvek - a nemzetközi kodifikáció okmányai: Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, Egyezmény a Gyermek Jogairól, Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja |
3. | , Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok, Salamancai Nyilatkozat, Európai Unió kodifikációs okmányai |
4. | Szabályozás a magyar jogrendszerben – Alaptörvény, 2003. évi CXXV. tv, Egyenlő Bánásmód Hatóság eljárási szabályai. |
5. | Nemzeti Stratégiák: Köznevelés-fejlesztés Stratégia, Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok, Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia, Második esélyt biztosító programok, Komplex visszasegítő programok. |
6. | Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben: garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben, garanciális szabályok a 2011. évi CXC. törvényben, különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatászervezési megoldások |
7. | Etnikai alapú szegregáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.