Programme: Mentor teacher 2013/14/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2013/14/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit
 - Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit
 - Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását
 - Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében
 - Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén
 - Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat
 
Skills
- Képes az esélyegyenlőség nemzetközi dokumentumaiban megfogalmazott elvek iránti érzékenységre
 - Képes a megkülönböztetés különböző formái felszámolási lehetőségeinek feltárása, elemzésére
 - Képes az etnikai szegregáció elleni fellépésre
 - Képes a hátrányos megkülönböztetés különböző jogorvoslati fórumainak és lehetőségeinek igénybe vételére
 
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
 - Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
 - Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
 
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
 - Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
 - Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
 
Teaching methodology
Materials supporting learning
- dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
 - Magyarország Alaptörvénye
 - Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
 - A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
 - Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
 - A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
 
General Rules
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt egy (1 darab) házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. A vizsga-időszakban legalább elégséges érdemjegy megszerzése
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önálló-ság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Tételsor alapján történő szóbeli felelet. Ezt módosíthatja a hallgató által készített 10-12 oldalas dolgozat, az oktató által megadott témakörből.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10%
 - összesen: 10%
 
Percentage of exam elements within the rating
- házi feladat: 10%
 - szóbeli vizsga: 90%
 - összesen: 100%
 
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A vizsgajegy megszerzésének feltétele a kihúzott tétel, ill. a beadott dolgozat legalább elégséges szintű teljesítése.
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | -100 | 
| Very good | 87–100 | 
| Good | 75–87 | 
| Satisfactory | 62–75 | 
| Pass | 50–62 | 
| Fail | < 50 | 
Retake and late completion
1) A házi feladat, valamint a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| 3 | |
| 7 | |
| 14 | |
| 24 | 
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak: diszkrimináció, előítélet, esélyegyenlőségi politika, fogyatékosság, hátrányos helyzet, hátrányos megkülönböztetés, integráció, korai iskolaelhagyás, másság, szegénység szegregáció, társadalmi kirekesztés. | 
| 2. | Nemzetközi alapelvek - a nemzetközi kodifikáció okmányai: Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, Egyezmény a Gyermek Jogairól, Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja | 
| 3. | , Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok, Salamancai Nyilatkozat, Európai Unió kodifikációs okmányai | 
| 4. | Szabályozás a magyar jogrendszerben – Alaptörvény, 2003. évi CXXV. tv, Egyenlő Bánásmód Hatóság eljárási szabályai. | 
| 5. | Nemzeti Stratégiák: Köznevelés-fejlesztés Stratégia, Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok, Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia, Második esélyt biztosító programok, Komplex visszasegítő programok. | 
| 6. | Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben: garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben, garanciális szabályok a 2011. évi CXC. törvényben, különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatászervezési megoldások | 
| 7. | Etnikai alapú szegregáció | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|