Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INTEGRÁCIÓ ÉS SZEGREGÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51S203
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja: megismertetni a hátrányos megkülönböztetés, a diszkrimináció jogi szabályozását, a hátrányos megkülönböztetés tilalmának fogalmát, következményeit, a szegregáció köznevelésben való megjelenési formáit, az esélyegyenlőség biztosítási lehetőségeit és az integrációt segítő nevelési megoldásokat, az oktatásirányítás központi programjait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit
  2. Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit
  3. Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását
  4. Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében
  5. Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén
  6. Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat
Képesség
  1. Képes az esélyegyenlőség nemzetközi dokumentumaiban megfogalmazott elvek iránti érzékenységre
  2. Képes a megkülönböztetés különböző formái felszámolási lehetőségeinek feltárása, elemzésére
  3. Képes az etnikai szegregáció elleni fellépésre
  4. Képes a hátrányos megkülönböztetés különböző jogorvoslati fórumainak és lehetőségeinek igénybe vételére
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
  • Magyarország Alaptörvénye
  • Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
  • A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt egy (1 darab) házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. A vizsga-időszakban legalább elégséges érdemjegy megszerzése

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önálló-ság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Tételsor alapján történő szóbeli felelet. Ezt módosíthatja a hallgató által készített 10-12 oldalas dolgozat, az oktató által megadott témakörből.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10%
  • összesen: 10%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • házi feladat: 10%
  • szóbeli vizsga: 90%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A vizsgajegy megszerzésének feltétele a kihúzott tétel, ill. a beadott dolgozat legalább elégséges szintű teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 50–62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat, valamint a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
Házi feladatra felkészülés
vizsgára felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak: diszkrimináció, előítélet, esélyegyenlőségi politika, fogyatékosság, hátrányos helyzet, hátrányos megkülönböztetés, integráció, korai iskolaelhagyás, másság, szegénység szegregáció, társadalmi kirekesztés.
2. Nemzetközi alapelvek - a nemzetközi kodifikáció okmányai: Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, Egyezmény a Gyermek Jogairól, Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja
3. , Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok, Salamancai Nyilatkozat, Európai Unió kodifikációs okmányai
4. Szabályozás a magyar jogrendszerben – Alaptörvény, 2003. évi CXXV. tv, Egyenlő Bánásmód Hatóság eljárási szabályai.
5. Nemzeti Stratégiák: Köznevelés-fejlesztés Stratégia, Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok, Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia, Második esélyt biztosító programok, Komplex visszasegítő programok.
6. Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben: garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben, garanciális szabályok a 2011. évi CXC. törvényben, különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatászervezési megoldások
7. Etnikai alapú szegregáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.