Versions
Department of Technical Education
Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- A hallgató alapvető neveléselméleti, neveléstörténeti és nevelésszociológiai tájékozottságra és nevelési módszerkompetenciára tesz szert.
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás legfontosabb pedagógiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
- Átfogóan ismeri a szakképzés és nevelés jogszabályi elvárásait és rendszerét.
- Ismeri a szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat a szakképzés nézőpontjából.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a nevelési színterekről és nevelési tartományokról.
- Ismeri a konstruktív életvezetés modelljét.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a nevelés társas közegéről, az azt érintő társadalmi és csoportközi folyamatokról, a demokratikus nevelésről, az enkulturációról és a multikulturalizmusról.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a nevelési problémákról és a fő problémamegoldási módszerekről.
- Ismeri a tanulók neveléssel kapcsolatos életkori sajátosságait, megismerésük módszereit. 1
- Rendelkezik az információszerzéshez, az információk feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges alapvető (szövegértési, logikai, informatikai) felkészültséggel. 1
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről. 1
- Rendelkezik a tanulóközpontú nevelési-tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel. 1
- Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét. 1
- Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól. 1
- Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit. 1
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás beleértve a felnőttképzést is legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, tör-vényszerűségeit. 1
- Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit. 1
- Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól. 1
- Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Ability
- Munkájában a hallgató képes tudatosan alkalmazni a konstruktív életvezetés modelljét a különböző nevelési tartományokban felmerülő nevelési feladatok és problémák megoldásában.
- A hallgató alapvető nevelési módszerkompetenciára tesz szert.
- Képes a szakképzéssel összefüggő tanórán kívüli nevelőmunkára, a szakképzést elősegítő pályaorientációs feladatok ellátására.
- Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait.
- Képes a tanulók érdeklődésének, figyelmének folyamatos fenntartására.
- Képes a szakterületével kapcsolatos online és nyomtatott nevelési szakirodalom magyar és részben idegen nyelven történő megértésére és használatára.
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
- Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére.
- Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére. 1
- Képes meghatározni saját szakmai szerepvállalását. 1
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához. 1
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra. 1
- A tananyag feldolgozása során tudatosan él a transzferhatás kihasználásának lehetőségeivel. 1
- Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint az elméleti követelményekkel való összehangolására. 1
- Képes szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására. 1
- Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében. 1
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére. 1
- Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyv-tári forrásait. 1
- Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók pályaorientációját, elhelyezkedési esélyeit. 2
- Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni. 2
- Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére. 2
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához. 2
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
Attitude
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és a gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
- Tiszteli a tanulók személyiségét.
- Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, és reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
- Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
- Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
- Elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
- Elkötelezett az alapvető demokratikus értékek iránt.
- Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni. 1
- Vállalja a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. 1
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására. 1
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg. 1
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését. 1
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg. 1
- Tiszteli a tanulók személyiségét. 1
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára. 1
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására. 1
- Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában. 1
- Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon. 2
- Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára. 2
- Elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
Autonomy and responsibility
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
- A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakmai neveléssel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
- Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására.
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit. 1
- Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában. 1
- A szakmát megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja. 1
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait. 1
- Hitelesen képviseli a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. 1
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is. 1
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. 1
- Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét. 1
- Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett. 1
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Benedek András, Horváth Cz. János, Molnár György, Nagy Gábor Zsolt, Nyíri Kristóf, Szabó Erzsébet Mária, Tóth Péter, Verebics János (2012): Digitális pedagógia 2.0. Typotex Kiadó, Budapest. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/adatok.html
- Szűts Zoltán (2020): A digitális pedagógia elmélete. Akadémiai Kiadó, Budapest
- Fűzi Beatrix (2016): Didaktika és oktatásszervezés. Typotop Kiadó, Budapest. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_didaktika/tananyag/DUBLINCORE-01-Didaktika_es_oktatasszerve.html
- Fűzi Beatrix (2016): Neveléstan. Typotop Kiadó, Budapest. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_nevelestan/tananyag/DUBLINCORE-01-Nevelestan.html
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Performance evaluation methods
Nincsenek kontakt órák.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- :
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | > 90 |
Very good | 80-90 |
Good | 70-80 |
Satisfactory | 60-70 |
Pass | 40-60 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
egyéni felkészülés a szigorlatra | 60 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | - |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|