Verziók
Szak: Műszaki menedzser program MVT
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a résztvevők bevezetést kapjanak a menedzsment területébe, értsék annak alapfogalmait, tájékozódjanak a terület szervezeten belüli lehetőségeiről és ezek specifikumairól. Ezáltal cél, hogy a hallgatók jobban megértsék a menedzsment funkciók sajátosságait, a szervezetek jellemzőit és életciklusát, valamint a szervezet egészének kialakítási szabályait, az irányítási funkció sajátosságait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti a közöttük felmerülő összefüggéseket.
- áttekintéssel rendelkezik a szervezetek funkcionális egységeinek kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
- magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- képes a menedzsment fejlődésével kialakult menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók és az ezekhez kapcsolható más koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, a menedzsment különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- képes felismerni a menedzsment területén végbemenő folyamatok közötti összefüggéseket, kiválasztani és megtervezni az egységesen alkalmazható módszertanokat.
- szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakkifejezéseket, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- elfogadja, hogy a szervezeti sajátosságok történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- elfogadja a magyar és az európai menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben a menedzsment területén.
- tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, tervezésére, szervezésére illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját.
- Önálló, konstruktív és asszertív a szervezeten belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, bemutatók.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tantárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show.
- Compulsory literature is the written material designed for the course, and the slideshows.
Általános szabályok
A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 1 zárthelyi dolgozat (50 pontos) szolgál.
Teljesítményértékelési módszerek
A ZH két részből áll. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá. Ez jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, számítási feladatból, illetve igaz-hamis állításokból állhat. A ZH-k második része az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Ez a rész kifejtős, esszé jellegű kérdésekből áll. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző teljesítményértékelés (+aktív részvétel): 100
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 77-89 |
Közepes | 64-76 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 62 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Menedzsment alapfogalmak, bevezetés |
2. | A Tervezési funkció sajátosságai |
3. | Szervezési alfunkciók |
4. | Szervezeti felépítés, életciklusmodellek |
5. | Irányítási funkció, döntéshozatali képesség I. |
6. | Irányítási funkció, döntéshozatali képesség II. |
7. | Vezetési funkciók és sajátosságaik I. |
8. | Vezetési funkciók és sajátosságaik II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.