Célkitűzések
A mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésnek emberközpontú és etikus működést, átláthatóságot és az alapvető jogok tiszteletben tartását kell biztosítania. A kurzus a jog, etika és az MI kapcsolatát vizsgálja. Olyan témákkal foglalkozik, mint az MI és az emberi jogok, a magánélet védelme (GDPR) és a kiberbiztonság, a felelősség, a diszkrimináció tilalma, a szellemi tulajdon és a biztonsági szabályok. Az MI nyilvánvaló előnyei mellett számos kockázatot is rejt magában, például az átláthatatlan döntéshozatalt vagy különböző visszaélésekre használhatják fel. Az emberi tényező, a gépi tanulás folyamata az algoritmusok és az automatizált döntéshozatal esetében, a bizonytalanságok kezelése diszkriminatív gyakorlatokhoz vezethet. Az MI kapcsán új biztonsági kockázatokat jelenthetnek a felhasználók számára, ha azokat termékekbe és szolgáltatásokba ágyazzák be. Emellett a klasszikus jogi felelősségi rendszereket is újra kell gondolni, különösen azért, mert a pontos és egyértelmű jogszabályi rendelkezések hiánya alááshatja a jogbiztonságot. Az adatvédelmi jog pedig az a jogterület, amely már kiemelten foglalkozik az MI-vel. A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az MI jogi környezetével, ezen belül különösen az alapelvekkel és irányelvekkel, valamint e jogszabályok jelenlegi és lehetséges jövőbeli kereteivel (pl. az EU mesterséges intelligenciáról szóló rendelettervezetével). A kurzus segít a kockázatok felismerésében és enyhítésében, a hallgatók megismerhetik az MI elszámoltathatósági vonatkozásait, valamint azt, hogy mit kell tennünk a jogszerűség, a tisztesség és az átláthatóság biztosítása érdekében az MI rendszerekben. A kurzus a Human Centred Artificial Intelligence Masters (HCAIM) program keretében valósul meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri
- - a jogi szabályozás társadalmi és gazdasági funkcióit
- - a technológiát, a felelősséget, biztonságot befolyásoló főbb jogterületek alapvető funkcióit
- - a technológia, a felelősség, biztonság szakpolitikai, gazdasági, üzleti mechanizmusokban megragadható főbb sajátosságait
- - azokat a releváns megközelítéseket, amelyek bemutatják, hogy milyen hatással vannak a szabályozók a mesterséges intelligenciára
- - a mesterséges intelligenciára hatással bíró jogi szabályozás elemzési módszereit, szempontjait.
Képesség
- A hallgató képes
- - a gyakorlatban az üzleti élet szabályozásainak megfelelő értelmezésére, elhelyezésére
- - a jogi és gazdasági szempontból elemezni az az egyes gazdasági szereplők szerepét, motivációit, tevékenységét,
- - egy sokszempontú összefüggésrendszer megragadására, a vizsgált témakör tekintetében a közpolitikai stratégiai tervezés modellezésére,
- - a mesterséges intelligencia előnyeinek és kockázatainak kritikus elemzésére jogi szempontból.
Attitűd
- A hallgató
- - megfelelően tudatos a mesterséges intelligencia jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik, tudatosan keresi az alternatív megoldásokat
- - nyitott a mesterséges intelligencia jogi szabályozásáról való gondolkodás során az önreflexióra, a kritikai befogadásra, a kritikai gondolkodásra
- - nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra
- - elfogadja a szabályozás kiindulópontjaként a jogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- A hallgató
- - nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- - képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. A teljesítésnek további feltétele, hogy a hallgató részt vegyen az előadások 70%-án. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a legalább 50% teljesítés.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában. A dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják. A rendelkezésre álló munkaidő 30-90 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (házi feladatok): 20
- Zárthelyik: 80
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. A teljesítésnek további feltétele, hogy a hallgató részt vegyen az előadások 70%-án. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a legalább 50% teljesítés.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 76-84 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A vizsgadolgozat (ZH-ák) javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a betekintés időpontját esetileg teszi közzé. 2) Az év közben szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi feladat elkészítése | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 52 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: Jog, szabályozás és technológia |
2. | A mesterséges intelligencia etikai és jogi keretei: etikai iránymutatások, nemzetközi és uniós szabályozás |
3. | A mesterséges intelligencia és az emberi jogok |
4. | Automatikus döntéshozatal és a diszkrimináció tilalma |
5. | Az EU mesterstéges intelligencia rendelettervezete és a kockázatalapú szabályozási megközelítés |
6. | ZH I. |
7. | Adatvédelem és adatbiztonság |
8. | A mesterséges intelligencia és a szellemi tulajdonjog I. |
9. | A mesterséges intelligencia és a szellemi tulajdonjog II. |
10. | A mesterséges intelligencia és a polgári jogi felelősség egyes kérdései, termékfelelősség |
11. | A mesterséges intelligencia és a büntetőjog |
12. | Algoritmikus manipuláció, a fogyasztók és piacok diszkriminációja: A mesterséges intelligencia és a fogyasztóvédelmi jog, versenyjog |
13. | Esettanulmányok |
14. | ZH II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ambrus István | ||
Dr. Mezei Kitti | ||
Dr. Nagy Krisztina | ||
Dr. Schubauer Petra | ||
Dr. Tomasovszky Edit | ||
Dr. Timár Adrienn |