Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A mesterséges intelligencia és a jog
Azonosító
BMEGT55V106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Grad-Gyenge Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Üzleti Jog Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs/None
Gyenge
Nincs/None
Párhuzamos
Nincs/None
Kizáró feltételek
Nincs/None
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.05.25.) az 580302/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.05.25-től.

Célkitűzések

A mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésnek emberközpontú és etikus működést, átláthatóságot és az alapvető jogok tiszteletben tartását kell biztosítania. A kurzus a jog, etika és az MI kapcsolatát vizsgálja. Olyan témákkal foglalkozik, mint az MI és az emberi jogok, a magánélet védelme (GDPR) és a kiberbiztonság, a felelősség, a diszkrimináció tilalma, a szellemi tulajdon és a biztonsági szabályok. Az MI nyilvánvaló előnyei mellett számos kockázatot is rejt magában, például az átláthatatlan döntéshozatalt vagy különböző visszaélésekre használhatják fel. Az emberi tényező, a gépi tanulás folyamata az algoritmusok és az automatizált döntéshozatal esetében, a bizonytalanságok kezelése diszkriminatív gyakorlatokhoz vezethet. Az MI kapcsán új biztonsági kockázatokat jelenthetnek a felhasználók számára, ha azokat termékekbe és szolgáltatásokba ágyazzák be. Emellett a klasszikus jogi felelősségi rendszereket is újra kell gondolni, különösen azért, mert a pontos és egyértelmű jogszabályi rendelkezések hiánya alááshatja a jogbiztonságot. Az adatvédelmi jog pedig az a jogterület, amely már kiemelten foglalkozik az MI-vel. A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az MI jogi környezetével, ezen belül különösen az alapelvekkel és irányelvekkel, valamint e jogszabályok jelenlegi és lehetséges jövőbeli kereteivel (pl. az EU mesterséges intelligenciáról szóló rendelettervezetével). A kurzus segít a kockázatok felismerésében és enyhítésében, a hallgatók megismerhetik az MI elszámoltathatósági vonatkozásait, valamint azt, hogy mit kell tennünk a jogszerűség, a tisztesség és az átláthatóság biztosítása érdekében az MI rendszerekben. A kurzus a Human Centred Artificial Intelligence Masters (HCAIM) program keretében valósul meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri
  2. - a jogi szabályozás társadalmi és gazdasági funkcióit
  3. - a technológiát, a felelősséget, biztonságot befolyásoló főbb jogterületek alapvető funkcióit
  4. - a technológia, a felelősség, biztonság szakpolitikai, gazdasági, üzleti mechanizmusokban megragadható főbb sajátosságait
  5. - azokat a releváns megközelítéseket, amelyek bemutatják, hogy milyen hatással vannak a szabályozók a mesterséges intelligenciára
  6. - a mesterséges intelligenciára hatással bíró jogi szabályozás elemzési módszereit, szempontjait.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. - a gyakorlatban az üzleti élet szabályozásainak megfelelő értelmezésére, elhelyezésére
  3. - a jogi és gazdasági szempontból elemezni az az egyes gazdasági szereplők szerepét, motivációit, tevékenységét,
  4. - egy sokszempontú összefüggésrendszer megragadására, a vizsgált témakör tekintetében a közpolitikai stratégiai tervezés modellezésére,
  5. - a mesterséges intelligencia előnyeinek és kockázatainak kritikus elemzésére jogi szempontból.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. - megfelelően tudatos a mesterséges intelligencia jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik, tudatosan keresi az alternatív megoldásokat
  3. - nyitott a mesterséges intelligencia jogi szabályozásáról való gondolkodás során az önreflexióra, a kritikai befogadásra, a kritikai gondolkodásra
  4. - nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra
  5. - elfogadja a szabályozás kiindulópontjaként a jogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. - nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. - képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. A teljesítésnek további feltétele, hogy a hallgató részt vegyen az előadások 70%-án. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a legalább 50% teljesítés.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában. A dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják. A rendelkezésre álló munkaidő 30-90 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (házi feladatok): 20
  • Zárthelyik: 80
  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. A teljesítésnek további feltétele, hogy a hallgató részt vegyen az előadások 70%-án. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a legalább 50% teljesítés.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
76-84
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A vizsgadolgozat (ZH-ák) javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a betekintés időpontját esetileg teszi közzé. 2) Az év közben szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 10
felkészülés a teljesítményértékelésre 52
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: Jog, szabályozás és technológia
2. A mesterséges intelligencia etikai és jogi keretei: etikai iránymutatások, nemzetközi és uniós szabályozás
3. A mesterséges intelligencia és az emberi jogok
4. Automatikus döntéshozatal és a diszkrimináció tilalma
5. Az EU mesterstéges intelligencia rendelettervezete és a kockázatalapú szabályozási megközelítés
6. ZH I.
7. Adatvédelem és adatbiztonság
8. A mesterséges intelligencia és a szellemi tulajdonjog I.
9. A mesterséges intelligencia és a szellemi tulajdonjog II.
10. A mesterséges intelligencia és a polgári jogi felelősség egyes kérdései, termékfelelősség
11. A mesterséges intelligencia és a büntetőjog
12. Algoritmikus manipuláció, a fogyasztók és piacok diszkriminációja: A mesterséges intelligencia és a fogyasztóvédelmi jog, versenyjog
13. Esettanulmányok
14. ZH II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ambrus István
Dr. Mezei Kitti
Dr. Nagy Krisztina
Dr. Schubauer Petra
Dr. Tomasovszky Edit
Dr. Timár Adrienn

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége