Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szakmai önfejlesztés
Azonosító
BMEGT52S503
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
15
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a professzionális fejlesztő szakemberré érés támogatása, valamint a szerephez kapcsolódó egyéni és csoportos helyzetek kezelésének segítése. A coach legfontosabb munkaeszköze önmaga és saját személyisége. Ahhoz, hogy autentikusan, szakszerűen és időben tudjon reagálni a komplex, bizonytalan, és a legtöbb esetben érzelmileg átszínezett helyzetekben, magas szintű önreflexióra, kritikai gondolkodásra, saját érzelmi reakcióinak tudatos megélésére és kezelésére, személyes értékrendjének és világképének ismeretére van szükség. A kurzus kimeneteként fejlődik az önismeret, a szakmai és kompetencia határok definiálásának képessége, valamint a hiteles és professzionális jelenlét (presence) coaching kompetencia.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a tapasztalati tanulás elveit, az önreflexió és a szupervízió modelljeit.
  2. Ismeri a gyakorlat szakmai és etikai szabályait.
Képesség
  1. Képes az önreflexióra és az ön-szupervízióra.
  2. Képes a gyakorlati esetvezetésre.
  3. Képes az esetvezetés gyakorlására.
  4. Képes az önismereti motiváció optimalizálására.
  5. Képes a tapasztalati tanulásra.
  6. Képes saját erősségei beazonosítására.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Bachkirova, T. (2016). The self of the coach: Conceptualization, issues, and opportunities for practitioner development. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 68(2), 143–156
  • Catchings, E. (2015). A practical coaching model for critical thinking skill and leadership development (C/CTSLD). Management and Organizational Studies, 2, 42-53.
  • Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality, 30(8), 821-836.
  • Iordanou, I, Hawley, R. and Iordanou, C. (2017). Values and Ethics in Coaching. London: Sage Publications Ltd.
  • Schön, D. (1983) The Reflective Practitioner. How professionals think in action, London.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Esetelemzés: az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt coaching problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alap-ján. 2. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismereti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott kurzusjegyet.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány):
  • Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok):
  • TOTAL: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 20
Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére 50
Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása 30
Esettanulmány elkészítése 50
TOTAL 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja a professzionális fejlesztő szakemberré érés támogatása, valamint a szerephez kapcsolódó egyéni és csoportos helyzetek kezelésének segítése. A coach legfontosabb munkaeszköze önmaga és saját személyisége. Ahhoz, hogy autentikusan, szakszerűen és időben tudjon reagálni a komplex, bizonytalan, és a legtöbb esetben érzelmileg átszínezett helyzetekben, magas szintű önreflexióra, kritikai gondolkodásra, saját érzelmi reakcióinak tudatos megélésére és kezelésére, személyes értékrendjének és világképének ismeretére van szükség. A kurzus kimeneteként fejlődik az önismeret, a szakmai és kompetencia határok definiálásának képessége, valamint a hiteles és professzionális jelenlét (presence) coaching kompetencia.

Előadások témái
1. A coach szelf. Koncepció, kérdések és a fejlődés lehetőségei. Értékek és etika a coachingban.*A szelf, mint munkaeszköz fogalma a coaching során. Az önismereti motiváció optimalizálása.*Az önreflexió és tapasztalati tanulás fogalma és technikái. Az önreflektív írás módszere és szem-pontjai. A hivatás szelf hagymahéj modellje.*Visszajelzés kérés és fogadás, mint önismereti eszköz.*A coach erősségeinek, „sweet spot-jának” beazonosítása.*Kritikai gondolkodás a coachingban. Személyes értékrend és világkép hatása a coaching beszélgetésekre és munkakapcsolatra.*A peer-coaching helyzet, mint önismereti eszköz. A peer-coaching helyzetek kritikus tapasztalatainak tudatosítása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince megbízott oktató szekely.vince@coachingpszichologia.hu
Dr. Répáczki Rita adjunktus repaczki.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.