Verziók
Célkitűzések
A tárgy oktatásának az a célja, hogy a hallgató képet kapjon a gazdasági társaságok (alapvetően a részvénytársaság) pénzügyi cél- és eszközrendszeréről, megismerje a vállalatok beruházási és finanszírozási döntéseit támogató mód- szereket és eszközöket továbbá elsajátítsa a projektek értékelésének egyes módszereit. A tantárgy keretében áttekintjük a vállalati finanszírozási lehetőségeket és döntési módszereket, a befektetők szempontjait, a hozam és kockázat összefüggéseit. A tematika kidolgozásánál nagymértékben törekedtünk arra, hogy a nemzetközi CFA (Chartered Financial Analyst) vizsga V. modulját (vállalati pénzügyek) lefedjük. Az oktatás során azt a célkitűzést tartjuk szem előtt, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen a hallgató képes legyen az elsajátított elmélet gyakorlatban történő alkalmazására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • a vállalatok pénzügyi cél- és eszközrendszerét,
- • a vállalati beruházási és finanszírozási döntések előkészítéséhez és meghozatalához szükséges értékelési módszereket,
- • azokat a folyamatokat, amelyek alapján a különféle eszközök értékelődnek a pénzügyi piacokon
- • projektek értékelésének egyes módszereit,
- • a döntések mögött meghúzódó pénzügyi összefüggéseket.
Képesség
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- • a vállalati pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- • nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- • gyarapítja tudását és tájékozódik,
- • használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- • önálló döntéshozatalra képes
- • a pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni
- • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport- munkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
- 2. Bodie - Kane - Marcus: Investments (10th edition), McGraw-Hill, 2014.
- 3. Brealey, R. - Myers, C.S. - Allen, F.: Principles of Corporate Finance, McGraw-Hill, 2008.
- 1. Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
- 2. Bodie - Kane - Marcus: Investments (10th edition), McGraw-Hill, 2014.
- 3. Brealey, R. - Myers, C.S. - Allen, F.: Principles of Corporate Finance, McGraw-Hill, 2008.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 50 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSz alapján
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyen- kénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/Participation in contact lessons | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása/Learning written learning material | |
vizsgafelkészülés/Preparing for the exam | |
összesen/total |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pénzügyi piacok és a vállalat, vállaltok irányítása |
2. | Befektetési döntések I.: befektetési döntési szabályok, pénzáram előrejelzés |
3. | Befektetési döntések II.: A pénz időértéke. Jelen- és jövőérték számítása |
4. | Befektetési döntések III.: Projekt értékelés, szcenárió- és érzékenység elemzés, döntési fák |
5. | Üzleti és pénzügyi kockázat I.: fedezeti pont számítás |
6. | Üzleti és pénzügyi kockázat II.: működési- és pénzügyi tőkeáttétel |
7. | Összefoglalás, feladatmegoldás |
8. | 1. zárthelyi dolgozat |
9. | Osztalékpolitika |
10. | Hosszú távú pénzügyi politika: tőkeköltség; tőkeszerkezeti elméletek; a pénzügyi tőkeát- |
11. | tétel hatásai |
12. | Rövid távú pénzügyi politika: készpénztervezés; nettó működő tőke; kereskedelem finan- szírozás; rövid lejáratú eszközök és források kezelése |
13. | Egyesülések és akvizíciók; vállalati szerkezetátalakítás |
14. | Összefoglalás, feladatmegoldás |
15. | 2. zárthelyi dolgozat |
16. | Pótlás, javítás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|