Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Üzleti tárgyalás és prezentáció
Azonosító
BMEGT41A302
A tantárgy jellege
kontaktóra
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Krisztina
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.krisztina@bme.gtk.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
BMEGT41A010; BMEGT419044; BMEGT41M112; BMEGT41M115
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.03.30.) az 580186/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.03.30-tól.

Célkitűzések

A félév egyik felében sorra vesszük az alapvető tárgyalási típusokat, stratégiákat és eszközöket, a tárgyalási helyzetek buktatóit és ezek javasolt elkerülési módjait, valamint a nyertes-nyertes tárgyalási szituáció kialakításának ismérveit. A félév másik felében a hatékony és tartalmas prezentációkészítésre és előadásmódra, retorikára helyezzük a hangsúlyt, beleértve a prezentáció tartalmi és formai kialakítására, a tárgyalási/üzleti prezentációra valamint az előadó verbális és nonverbális kommunikációjára vonatkozó, azokat fejlesztő ismeretek átadását is. Az elméletet esettanulmányok és kiscsoportos feladatok segítségével ültetjük át a gyakorlatba, valós tárgyalási helyzeteket szimulálva, melyek során a hallgatók „élesben” tesztelhetik, fejleszthetik tárgyalási készségeiket, ezzel is készülve a munkaerőpiac kihívásaira. A feladatok lehetőséget adnak a hallgatóknak a tanulmányaik vagy munkájuk során gyakorta ismétlődő prezentációs helyzetek (TDK-előadás, projektbemutatás, diplomavédés, üzleti prezentáció stb.) kipróbálására, gyakorlására is, melyek során az oktatók azonnali, folyamatos visszajelzéssel segítik az egyéni, személyre szabott fejlődést.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjait.
  2. Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
  4. Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Írásbeli és szóbeli kommunikáció, esettanulmányok és szerepgyakorlatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Diasorok a tárgy Moodle oldalán. Slides on the Moodle site of the subject.
  • Fisher, Roger – William Ury – Bruce Patton (1997): A sikeres tárgyalás alapjai. Budapest: Bagolyvár Kiadó.
  • Ury, William (1993): Tárgyalás nehéz emberekkel. Budapest: Bagolyvár Kiadó.
  • Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán (2016): Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Budapest: Akadémiai Kiadó. Elérhető a MeRSZen: https://mersz.hu/kiadvany/56/dokumentum/info

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
  • 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 0%
  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 0%
  • Összesen: : 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • 0: 0%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az érdemjegy megszerzésének feltétele az órákon (heti 2x45 perc) való min. 70%-os jelenlét, továbbá a két félévközi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) megírása a szorgalmi időszakban, melyeknek külön-külön és együttesen is el kell érniük az 50%-ot.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86-90
74-85
Közepes 62-73
Elégséges 50-61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A két zárthelyi dolgozat közül maximum egyet lehet javítani/pótolni a pótlási héten. A javító dolgozat eredménye a korábbi eredményt nem rontja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 14x2=28
Félévközi készülés a gyakorlatokra 0
Felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x16=32
Házi feladat elkészítése 0
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 0
Vizsgafelkészülés 0
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Csordás Hédi Virág egyetemi tanársegéd csordas.hedi@gtk.bme.hu
Szemere Alexandra egyetemi tanársegéd szemere.alexandra@gtk.bme.hu
Egres Dorottya egyetemi tanársegéd egres.dorottya@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége