Verziók
Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében a gazdálkodás során leggyakrabban előforduló, a gazdálkodó szervezetek vagyoni-, pénzügyi-, és jövedelmi helyzetére hatást gyakorló gazdasági események könyvelését, és azok hatásait megismerjék. A célok között szerepel, hogy a tanult ismeretekre alapozva a könyvelési tételek elsajátítása mellett képes legyen a döntéshozatalt segítő információk nyújtására, tervezésére, elemzésére és ellenőrzésére a vállalkozások eredményességének hosszú távú biztosítása érdekében. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – a hallgatók olyan mértékű jártasságra tegyenek szert, hogy képesek legyenek a beszámoló összeállításra és elemzésére. Fontos követelmény, hogy a tantárgy keretében tanultak alapján a hallgató képes legyen értékelni a vizsgált szervezetet – folyamatot – úgy hogy megújulást segítő javaslatot tegyen. Az ismeretek eredményes elsajátításához elengedhetetlenül szükséges a Számvitel alapjai tárgy tananyagának biztos tudása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • A hallgató ismeri a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket
- • a költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggéseit,
- • a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusait
Képesség
- A hallgató képes az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- A hallgató nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik,
- használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- önálló döntéshozatalra képes,
- a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
- Dr. Jáki Erika szerk: Pénzügyi kimutatások, gyakorlati pénzügyi modellezés Budapesti Corvinus Egyetem, 2018 (http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3860/)
- Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: A félév során órai munka keretében a tantárgyi követelmény 50 százaléka teljesíthető. Az évközi órai munka teljesítménye a félév végi írásbeli vizsgába opcionálisan beszámítható, amennyiben a hallgató számára az összevont értékelés kedvezőbb. Az évközi órai munka követelményeit, értékelési módját az oktató határozza meg. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka (opcionálisan): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 91-99 |
Jó | 81-90 |
Közepes | 66-80 |
Elégséges | 50-65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×2 = 28 |
Vizsgafelkészülés | 122 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ilyés Csaba | ilyes.csaba@gtk.bme.hu | |
Sereg Nikolett | sereg.nikolett@gtk.bme.hu |