I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CHANGE MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT51S519
Type of subject
part - time training in distance learning - contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Benedek András
Position
professor emeritus
Contact details
e-mail: benedek.andras@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

To achieve that the student recognizes the need and coercion of the necessary change in the institution organization. The student should learn about the five strategies of change management (ordering, expert, conciliation, teaching, participation strategies) and choose the one that can be applied most effectively in the given organization under the given conditions. He knows that different strategies are not mutually exclusive, and usually one of their combinations is the most effective. During change management, focus on the management functions learned in the field of "Applied management theory", especially the design, decision-making techniques and methodology.

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

In the garden of the training session, the trainer theme illustrated by presentation is exploration, the publication of group tasks, the management of preparation. From the work of the groups, a plenary presentation is made with the appearance of each student. Individual manifestations, plenary debate, trainer summary.

Materials supporting learning

  • Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: -

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követ- kező tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Szervezetdiagnosztika. • Változási készletek beazonosítása, erőtér analízis. • Kulcsember elemzés, az ellenállás mértékének feltárása, a leküzdés módszereinek meghatározása. • A változás időbelisége • Csoportmunka, egy változás lépéseinek bemutatása prezentációval. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements