Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
To achieve that the student recognizes the need and coercion of the necessary change in the institution organization. The student should learn about the five strategies of change management (ordering, expert, conciliation, teaching, participation strategies) and choose the one that can be applied most effectively in the given organization under the given conditions. He knows that different strategies are not mutually exclusive, and usually one of their combinations is the most effective. During change management, focus on the management functions learned in the field of "Applied management theory", especially the design, decision-making techniques and methodology.
Academic results
Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility
Teaching methodology
In the garden of the training session, the trainer theme illustrated by presentation is exploration, the publication of group tasks, the management of preparation. From the work of the groups, a plenary presentation is made with the appearance of each student. Individual manifestations, plenary debate, trainer summary.
Materials supporting learning
- Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
- Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment
- A jegyzethez készített prezentáció(k).
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- -: -
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94% felett-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 50% alatt |
Retake and late completion
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a tréningre | 54 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követ- kező tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Szervezetdiagnosztika. • Változási készletek beazonosítása, erőtér analízis. • Kulcsember elemzés, az ellenállás mértékének feltárása, a leküzdés módszereinek meghatározása. • A változás időbelisége • Csoportmunka, egy változás lépéseinek bemutatása prezentációval. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- | - | - |