I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT51S519
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás- kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Benedek András
Beosztása
professor emeritus
Email címe
e-mail: benedek.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató felismerje az intézményszervezetben szükségessé váló változás igényét, kényszerét. A hallgató ismerje meg a változásmenedzselés öt stratégiáját (elrendelő, szakértői, egyeztető, oktató, részvételi stratégiák) és válassza ki az adott szervezetben, az adott feltételek között leghatékonyabban alkalmazhatót. Tudja, hogy a különböző stratégiák nem zárják ki egymást, s általában valamelyik kombinációjuk a legeredményesebb. A változásmenedzselés során komplexen, alkotó módon fókuszáljon, az „Alkalmazott vezetéselmélet” tárgykörben tanult vezetési funkciókra, különösen a tervezési, döntési technikákra, módszertanra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

A tréningfoglalkozás kertében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, tréneri összefoglaló.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követ- kező tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Szervezetdiagnosztika. • Változási készletek beazonosítása, erőtér analízis. • Kulcsember elemzés, az ellenállás mértékének feltárása, a leküzdés módszereinek meghatározása. • A változás időbelisége • Csoportmunka, egy változás lépéseinek bemutatása prezentációval. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.