Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PREZENTÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51A523
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
DR. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017. szeptember 1-jétől. A

Célkitűzések

Az előadói és a prezentációs kultúra alapelemeinek kialakítása, műfajainak, módszertanának megismertetése; az elektronikus prezentációs technikák használata; a szóbeli előadást kísérő prezentáció összhangjának megteremtése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a prezentáció jelentését, fogalmát, filozófiáját.
  2. Megismeri a prezentációs műfajokat, annak klasszikus és modern eszköztárát.
  3. Megismeri a prezentációs szakirodalom legkiemelkedőbb alkotásait és alkotóit.
Képesség
  1. Képes a prezentációs szakirodalom és szakanyagok önálló feltárására, követésére.
  2. Képes a különböző prezentációs műfajok kritikai elemzésére.
  3. Képes a különböző műfajú prezentációs feladatok egyéni és önálló elkészítésére, továbbá képes egy ilyen feladat menedzselésére.
  4. Képes értelmezni a technológia szerepét az oktatásban, a szakmai életben.
Attitűd
  1. Interaktív módon együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés, team-munka esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a kommunikáció-tudomány új eredményei iránt.
  4. Törekszik a pontos, hibamentes, hatékony feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok megoldását és a problémák végiggondolását.
  2. A csoportmunkában, a team-munkában aktívan, arányosan és felelősséggel dolgozik.
  3. Nyitottan fogadja az elemző munkát és a megalapozott kritikai észrevételeket.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata; önállóan és csoportmunkában készített órai mikrofeladatok, egyéni kis prezentációk, közös elemzés és értékelés.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elektronikus oktatási keretrendszerrel rendelkezik a MOODLE-ban. URL: https://edu.gtk.bme.hu/A hallgatói belépés segédlet a főoldal bal oszlopsávjában található.
  • A MOODLE-rendszerbe feltöltött félévenként aktualizált 2 oldalas tájékoztató megtalálható.
  • Kötelező irodalom: Lőrincz Éva - Sturcz Zoltán: PREZENTÁCIÓ. Typotex Kiadó, Budapest, 2013. 298 ol-dal. Az e-jegyzet elérhető elektronikus formában (PDF).
  • Ajánlott szakirodalom és tematikus irodalomjegyzék: a fenti tankönyv 9. fejezetében található. Kiemelt ajánlás: Garr Reynolds: PreZENtáció. HVG Kiadó, 2009. 238 oldal.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelően minimum 70%-ban. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai feladatokba és a félévközi otthoni feladatokba

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Félévközi, otthoni projektfeladatok: leírás és értékelési szempontok a tantárgyi tájékoztató (3-6. oldalakon). 1.) Elektronikus prezentáció készítése: Feltöltés határideje a Moodle rendszerben.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi projektfeladat): 60%
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. órai munka, mikrofeladatok): 40%
  • : 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 91-100
81-90
Közepes 61-80
Elégséges 50-60
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem ki-váltható vagy helyettesíthető: órai mikrofeladatok 2) A házi feladat azaz a projektfeladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. június 7-én, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A prezentáció fogalma, értelmezése; prezentáció és kommunikáció viszonya. Mikrofeladat: a saját prezentációs tapasztalatok, élmények begyűjtése, értékelése. Felkészülés a prezentációs feladatokra: cél-, közönség-, helyszín-, eredményelemzés szempontjai. Mikrofeladat: a közönség- és a helyszín rizikóelemei.
2. Az írásművek alkotásának általános nyelvi, formai, szerkesztési jellegzetességei, protokolláris szabályai. Mikrofeladat: szerkesztési, helyeírás-elemzési teszt. Előadói prezentációs formák, műfajok, események, helyszínek. Mikrofeladat: egy saját szakmai élmény rövid leírása, értékelése.
3. A szóbeli előadást kísérő elektronikus prezentáció felépítése, koncepció kialakítása. Mikrofeladat: prezentációs témavázlat egyénileg motivált témakörben. Hatásos prezentáció készítése PowerPointtal, Prezi.com és egyéb megoldások; elméleti és gyakorlati kérdések. Mikrofeladat: egyéni kérdésfelvetések, szerkesztési problémák felvetése, megbeszélése.
4. Hallgatói mintaprezentációk bemutatása; elemzési, értékelési szempontok. Mikrofeladat: Két hallgatói prezentáció élő bemutatásban. Értékelés egyéni értékelő lapokon, majd kollektív módon.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Nagy Katalin tanársegéd
Szalóki Tiborné tanársegéd

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.