Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The objective of the course is to familiarize the student with the examination processes of the Hungarian public education system, their principles and implementation. In doing so, refresh students' knowledge with national and international inter-process measurements.
Academic results
Knowledge
- 1. You are familiar with the main principles of process control.
- 2. You are familiar with the main principles of output control.
- 3. Informed about the structure of the examination system and the requirements of each examination element.
- 4. You are familiar with the system and requirements of national and international student measurements.
Skills
- 1. Capable of participating in certain tasks of the examination system.
- 2. It is capable of interpreting and using the results of student evaluation systems in its work.
Attitude
- 1. Overshadowing subjective elements in the evaluation and classification of processes, objects and persons over the use of objective methods.
Independence and responsibility
- 1. In its decisions it is capable of professional self-reflection and self-correction.
- 2. It has considerable autonomy in raising and analysing the comprehensive and specific issues of its profession.
- 3. It is characterized by cooperation and responsibility.
Teaching methodology
Independent learning of theoretical knowledge before practice. Clarification of theoretical questions in the exercise, analysis of the main characteristics of the examination and evaluation activity through case studies.
Materials supporting learning
- Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében - BME APPI MPT, Budapest 2012.
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
- 100/1997. (VI. 13.) korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
- 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- 3. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A foglalkozáson való részvétel.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 100-100 |
Very good | 87- 100 |
Good | 75- 87 |
Satisfactory | 62- 75 |
Pass | 50- 62 |
Fail | 0- 49 |
Retake and late completion
1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 5 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
házi feladat elkészítése | 25 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - a vizsgáztatási rendszerrel szemben támasztott követelmények a közoktatásban |
2. | - a vizsgáztatási rendszer jellemzői a közoktatásban |
3. | - a vizsgáztatási rendszer jellemzői a szakképzésben |
4. | - a tanulói tudás felmérésének nemzetközi módszerei (PISA, TIMSS stb.) |
5. | - a tanulói tudás felmérésének hazai módszerei (Országos Kompetenciamérés, DIFER stb.) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |